Entrevista Dana Dunne, conseller delegat (CEO) d'eDreams Odigeo

Dana Dunne: «La tecnologia és motor del canvi per al turisme»

eDreams Odigeo és una agència de viatges 'online' en procés de diversificació. De la venda de bitllets d'avió a paquets combinats, l'ús de la tecnologia permet ara nous serveis turístics personalitzats sota subscripció.

50313972 591

50313972 591 / ELISENDA PONS

6
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso / Agustí Sala

eDreams Odigeo és una de les companyies de viatges ‘online’ més grans del món i una de les empreses europees més grans de comerç electrònic. A través de les seves quatre marques (eDreams, GO Voyages, Opodo i Travellink) i el motor de metacerca Liligo, proporciona ofertes en vols regulars i aerolínies ‘low cost’, hotels, creuers, lloguer de cotxes, paquets de vacances, activitats i assegurances de viatge. Té 18 milions de clients cada any a 46 països.

La clau del negocid’eDreams és la innovació contínua. L’any fiscal 2019, l’empresa va facturar 533 milions d’euros, amb un ebitda ajustat de 119,6 milions. El conseller delegat de la companyia, Dana Dunne, explica la seva visió sobre el futur del sector turístic i els canvis en l’oferta.

E. López Alonso (E.L.) ¿Quin paper té eDreams Odigeo en el sector turístic actual?

Cumplim ja 20 anys d’història. Som en l’actualitat l’agència de viatges ‘online’ més gran d’Europa i la més important a Espanya, i ocupem, a més, el primer o segon lloc en la venda de bitllets d’avió a tots els països del continent. Gestionem 340.000 recerques per minut en els nostres 261 llocs web. Com a proveïdor de viatges, donem accés a 218.000 rutes de vol i a 2,1 milions d’allotjaments.

(E.L.) ¿Quin impacte ha tingut la crisi de Thomas Cook en el sector i, en concret, per a firmes com la seva?

Per a nosaltres, l’efecte ha sigut nul. Però sí que ha sigut rellevant per a determinats consumidors. Thomas Cook venia un tipus de paquet de viatge molt tradicional, dins d’un mercat en què treballava des de fa cent anys. El nostre negoci es compon de la venda de productes més flexibles i orientats al client. El negoci de venda de paquets de viatge tradicionals és molt rígid. Obliga el client, per exemple, a sortir a les vuit del matí direcció Casablanca i allotjar-se en un determinat hotel i tornar un dissabte al matí, també a les vuit. Se li diu al client que o ho agafa o ho deixa, sense cap altra elecció.

(E.L.) El negoci d’eDreams Odigeo no és aquest...

Nosaltres modernitzem el concepte del viatge, com a conseqüència de l’ús intensiu de la tecnologia. El viatger pot triar qualsevol vol de qualsevol companyia i optar per una aerolínia per a l’anada i una altra per a la tornada. I el mateix pel que fa a l’allotjament, ja que poden escollir qualsevol hotel i combinar-lo amb el vol desitjat de manera instantània.

AGUSTÍ SALA (A.S.) La clau és oferir descomptes sobre els preus de les aerolínies...

Donem al client un descompte sobre el preu oficial, i això és possible gràcies novament a la nostra tecnologia, que és capaç de gestionar i connectar les ofertes de més de dos milions d’hotels i de 660 companyies aèries. Podem oferir alternatives de tots els vols existents i de tots els hotels i combinar-los de manera instantània. Aquest procés és molt diferent del que oferia Thomas Cook als seus clients.

 (E.L.) Però Thomas Cook deixa un buit en el mercat...

La crisi de Thomas Cook és el resultat de la competència de dos models de negoci: el model dels paquets tradicionals davant el model ‘online’. Nosaltres continuarem creixent en ingressos a un ritme del 30% per any o més, perquè oferim una cosa nova i diferent gràcies al motor de la tecnologia.

(A.S.) ¿És important el preu en el mercat turístic actual?

Sí, el preu és molt important. I estem en condicions de combinar vols i hotels i d’oferir descomptes especials de l’ordre del 40%.

(E.L.) ¿Quins mercats o estratègies en el sector turístic tindran èxit en els pròxims anys?

Considero que l’oferta de viatges continuarà augmentant en els pròxims anys i, en concret, la de vols. A eDreams Odigeo, observem un creixement fort en el desenvolupament de productes i serveis únics que no es poden trobar en altres llocs. Entre els quals, la possibilitat de cancel·lar o modificar un vol si es necessita, a canvi d’un pagament moderat, informació en temps real mitjançant una aplicació sobre la cinta per la qual sortirà l’equipatge o la possibilitat de determinar si l’equipatge de mà té la mesura adequada, mitjançant una aplicació de realitat augmentada. Els competidors estan més focalitzats en la transacció, en la venda del bitllet d’avió, més que en el servei i l’experiència del client.

Dana Dunne. / ELISENDA PONS

(A.S.) ¿Com veu el sector en els pròxims cinc anys?

La tecnologia és el motor principal dels canvis al sector turístic i és fonamental el que pot fer per satisfer els consumidors. En un futur proper, els viatgers voldran que les empreses del sector ofereixin avantatges en termes d’estalvi de temps. Si mirem què es feia vint anys enrere, quan es volia planificar un viatge era necessari anar a una agència de viatges, gastar-hi almenys mitja hora i tornar-hi un altre dia. O anar d’una oficina a l’altra. Fa 10 anys, els consumidors es van adonar que podien estalviar temps comprant els seus viatges ‘online’. Al llarg dels últims anys, hem estat invertint en intel·ligència artificial i en mecanismes d’aprenentatge que ens permetin adaptar-nos a les necessitats del consumidor.

(E.L.) Inversió tecnològica i intel·ligència artificial...

Sí. Amb la intel·ligència artificial serem capaços d’adaptar-nos a les necessitats individuals dels nostres clients. I els viatgers voldran que aquesta tecnologia els ofereixi el que desitgen i el que no sabien que volien. El sistema és capaç d’oferir la combinació de destinacions, vols i hotels que s’adapten a les necessitats de cada usuari i oferir-los entre les primeres opcions al mòbil, estalviant temps. En els pròxims tres o cinc anys, les tecnologies d’intel·ligència artificial hauran millorat i s’hauran desenvolupat en gran manera, però poques companyies seran capaces d’oferir-les.

(A.S.) ¿Però els consumidors veuen bé aquesta revolució, o són reticents a cedir intimitat?

Ser recelosos de la nostra intimitat és lògic. La intenció d’aquesta tecnologia no és controlar les persones, ni de bon tros. Hi ha clients que volen un servei a mida i àgil, amb la seguretat que tota la informació es tracta responsablement i anònimament. La tecnologia permet això mateix: garantir ofertes personalitzades i optimitzades estalviant temps. I, per descomptat, nosaltres protegim les dades de tots els nostres clients. 

(A.S.) ¿Quins plans té eDreams Odigeo a Espanya?

El nostre objectiu és continuar creixent. Volem augmentar la plantilla en 130 persones, la majoria d’aquests llocs a Barcelona. A Espanya tenim tres oficines, a Barcelona, Madrid i Alacant. La major part de la plantilla és a les nostres oficines del carrer de Bailèn de Barcelona, on ocupem 745 persones (la plantilla actual és de 1.100 persones amb una edat mitjana de 33 anys).

(E.L.) Actualment estan en ple procés de diversificació...

Sí, i un dels focus estratègics ha sigut la creació del servei Prime. Aquest producte és el resultat de potenciar l’ús de la tecnologia i de vincular-la a les necessitats concretes de cada viatger. Prime és un programa de subscripció voluntària que, per un pagament anual de 55 euros, ofereix descomptes especials i serveis addicionals. La tecnologia ens permet proposar al viatger l’hotel i el vol que més s’ajusta al seu perfil. Ja amb la primera reserva, el nostre client estalviarà diners (uns 40 euros en un bitllet de 200 euros). Actualment, l’estalvi per a clients Prime s’aplica als bitllets d’avió, però pròximament s’estendrà també a hotels.

(E.L.) ¿Quines són les seves previsions de creixement amb Prime?

Les perspectives són molt bones. Comptem amb més de 350.000 subscriptors sense haver realitzat campanyes especials de promoció. El nostre objectiu és ampliar el descompte Prime a les reserves d’habitacions d’hotel i, més endavant, a altres productes i serveis. Seguidament, estendrem el servei a escala internacional. La nostra estratègia d’impulsar el canal mòbil també és clau. Tot això és possible, entre altres coses, gràcies al nostre equip de més de 400 enginyers, amb el qual ens estem situant a l’avantguarda del desenvolupament tecnològic. Prime i la nostra aposta pel canal mòbil ens permeten diferenciar-nos de la competència.

Notícies relacionades

(A.S.) ¿Estudien incrementar la seva presència en Barcelona?

El 80% de la plantilla està a Barcelona i ja estem buscant més espai per poder continuar creixent.