Guerra comercial

Europa mesura com respondre a Trump sense posar en perill els cotxes

Alemanya sembla imposar un perfil baix a la UE per no donar motius als EUA per castigar l'automòbil

Trump va ajornar al 24 de novembre la seva decisió de gravar amb un 25% els cotxes europeus

zentauroepp50193893 president donald trump speaks during a meeting with finnish 191002200658

zentauroepp50193893 president donald trump speaks during a meeting with finnish 191002200658 / Evan Vucci

3
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

«El Govern d’Espanya mantindrà la màxima fermesa en els nostres interessos», afirmava divendres el ministre d’Agricultura, Pesca i Alimentació, Luis Planas. Tota una declaració d’intencions al president Donald Trump, però també a la Comissió Europea, ja que Alemanya sembla estar imposant un perfil baix en la pugna entre Europa i els Estats Units en defensa dels seus interessos: els cotxes.

Dijous, després que l’OMC donés via lliure al president dels Estats Units per establir aranzels sobre Europa, a causa dels ajuts il·legals que aquesta va exercir sobre Airbus, Trump va publicar una llista provisional de productes que gravaria amb el 25% a partir del 18 d’octubre. El dard de la seva diana es dirigeix principalment als quatre països que conformen el consorci d’Airbus: Espanya, Alemanya, el Regne Unit i França. I els productes afectats van des del whisky escocès o els jerseis de caixmir anglesos fins al vi o l’oli d’oliva espanyol, però també altres de menys ‘típics’ com la maquinària i aparells per soldar alemanys.

En el cas espanyol, sobre les dades de les exportacions del 2018, la mesura es dirigeix a vendes als Estats Units per un valor pròxim als 1.000 milions d’euros, gairebé totes al sector agroalimentari. El Ministeri d’Afers Estrangers i Cooperació, en una mesura sense precedents, va convocar l’ambaixador dels Estats Units a Espanya, Richard Duke Buchan III, per mostrar-li el seu «rebuig frontal» a aquests aranzels. El Govern no està disposat a tolerar les represàlies sobre el sector agrícola, que no tenen res a veure en la guerra Airbus-Boeing, i va advertir que activaria «totes les mesures legals al seu abast» per defensar els interessos dels ciutadans i les empreses espanyoles.

L’Executiu no parlava en singular, sinó en plural. A tota hora es refereix a la Comissió Europea «que és qui té la competència de la política comercial comuna». Però la Comissió Europea sembla que no vol entrar en el conflicte de cara, és a dir, via imposició d’aranzels en sentit contrari, ja que si Trump s’emprenya podria donar on fa més mal i pujar els aranzels a l’automoció europea.

Mal moment 

Els temps no poden ser més inoportuns. L’‘amenaça’ nord-americana d’establir aranzels sobre els vehicles i components d’automoció de la Unió Europea va ser ajornada fins al 24 de novembre, poc més d’un mes després de l’entrada en vigor prevista per a les taxes pel conflicte aeronàutic. Si Europa posa en marxa aranzels en sentit contrari, l’hi posa molt fàcil al mandatari nord-americà, àvid de trobar qualsevol excusa per a una nova guerra comercial.

«La ronda d’aranzels d’octubre clarament no constitueix una bona base per a les negociacions entorn del sector de l’automòbil i clarament assenyala els riscos de cara a novembre», afirma l’economista cap per a Europa de Bank of America Merrill Lynch, Rubén Segura-Cayuela.

S’hi suma, a més, que la comissària de Comerç, Cecilia Malmström, i la resta de la seva ‘troupe’ finalitzen el mandat en menys d’un mes –l’1 de novembre arribaran els nous llogaters a l’edifici Berlaymont i l’inici d’una guerra comercial amb la potència veïna no resulta el millor dels comiats. A més, el Regne Unit està amb un peu fora i un altre dins de la Unió Europea, per la qual cosa una posició unànime es complica.

Però, sobretot, no és el millor moment per a l’economia comunitària, especialment per a l’alemanya. La ‘locomotora’ europea podria entrar en ‘recessió tècnica’ el tercer trimestre d’aquest any, precisament per les dificultats de la seva indústria i les seves exportacions pels efectes de la guerra comercial i el ‘brexit’, i arrossegar amb ella la resta. El PIB alemany es va contreure un 0,1% en el segon trimestre d’aquest any per segon trimestre no consecutiu. Segons els analistes de Bankia, algunes estimacions calculen que Alemanya podria perdre prop de dues dècimes de creixement amb uns aranzels del 25% sobre els vehicles. 

Reincident

Notícies relacionades

No és la primera vegada que el temor de la imposició d’aranzels als vehicles posa fre a alguna decisió europea. Alemanya va ser, juntament amb França, una de les impulsores de la ‘taxa Google’ i alhora una de les primeres a avortar aquesta idea –el setembre del 2018– precisament, segons van apuntar fonts diplomàtiques llavors, a causa de les possibles represàlies dels Estats Units sobre la indústria automobilística.

«Europa també és gran i aquest és el moment de demostrar-ho», afirmava la ministra portaveu, Isabel Celáa, divendres a la roda de premsa posterior al Consell de Ministres. L’executiu comunitari haurà de fer malabars si vol defensar els interessos d’Espanya en la mateixa mesura que els d’Alemanya.