10 d’ag 2020

Anar al contingut

sHISENDA

La recaptació de la campanya de la Renda puja un 16% després de l'enviament d'avisos

Al tancament de juliol s'havien ingressat 7.702 milions d'euros

El Periódico

La recaptació de la campanya de la Renda puja un 16% després de l'enviament d'avisos

Els avisos enviats per l’Agència Tributària  (Aeat) a alguns contribuents per instar-los a declarar determinats ingressos, units a l’augment dels guanys patrimonials, han disparat la recaptació de la campanya d’IRPF del 2018, segons les últimes dades de l’Aeat.

Al seu informe de recaptació tributària de juliol, l’Agència assenyala que al tancament d’aquell mes s’havien ingressat 7.702 milions d’euros a la campanya d’aquest any, un 15,6% més que en aquestes mateixes dates de l’exercici passat.

Després d’una anàlisi preliminar de les dades, l’Agència atribueix aquest repunt a l’«excepcional creixement dels guanys patrimonials», que no estan subjectes a retenció i per tant es declaren íntegrament en la declaració, i a l’impacte de «les campanyes d’avisos a contribuents».

Des de fa diversos anys, l’Aeat envia avisos a contribuents per instar-los a declarar de manera voluntària ingressos que creu que podrien no estar consignant després d’analitzar informació obtinguda de diverses fonts, com altres administracions tributàries, internet (per exemple, anuncis en portals) o declaracions anteriors.

A la campanya del 2018, Hisenda va enviar 2,17 milions d’avisos a contribuents que pensava que podrien tenir rendes en altres països, un número superior al d’exercicis anteriors per l’entrada en vigor de diverses normes internacionals que han permès incorporar informació procedent d’intercanvi de dades amb altres països.

També va remetre 700.000 avisos a contribuents amb possibles immobles de lloguer i 14.700 per operacions amb criptomonedes.

Ara, l’Agència Tributària constata que aquests avisos han conduït a «creixements anormalment alts en les rendes del capital mobiliari», és a dir, de comptes bancaris, bons, obligacions, accions o plusvàlues.

L’augment dels ingressos a la campanya de la renda s’ha produït malgrat que canvis normatius com l’exempció d’IRPF de les prestacions per maternitat i paternitat o les noves deduccions per família nombrosa han minvat la recaptació.

Al tancament de juliol, també s’havien incrementat les devolucions a la campanya de la renda –8.923 milions, un 6,8% més–, el que llança una quota negativa de 1.222 milions, un 27,8% inferior a la de l’any passat en aquestes mateixes dates.

D’acord a l’informe, en els set primers mesos de l’any els ingressos per IRPF han augmentat un 4,6% en comparació amb el mateix període del 2018, un avenç que està llastat pels canvis normatius, sobretot les devolucions de l’IRPF cobrat per prestacions de maternitat i paternitat des del 2014. En termes homogenis, la recaptació d’aquest impost creix un 6,6%

L’Agència Tributària aprecia una desacceleració en l’augment d’ingressos per retencions del treball del sector privat com a resultat de la moderació en l’ocupació, mentre apunta que tot i que les rendes augmenten en els salaris baixos per la pujada del salari mínim, això no té impacte en la recaptació.