operació sortida

Les aturades a Renfe obren un inici de vacances amb conflictes

Les principals incidències es viuen en el servei de Rodalies amb acumulació de passatgers a les andanes

El personal de seguretat del Prat començarà una vaga indefinida el 9 d'agost, a la qual es podria afegir la plantilla de terra d'Iberia

zentauroepp49279957 bcn190731182444

zentauroepp49279957 bcn190731182444

3
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Les aturades de quatre hores a Renfe (de 12.00 a 16.00 hores i de 20.00 a 24.00) han obert un inici de vacances marcat pelsconflictes laborals, entre els quals hi ha el dels vigilants de seguretat, que han registrat vaga indefinida a partir del pròxim 9 d’agost, i el del personal de terra d’Iberia de l’aeroport del Prat, que ja va tenir un primer capítol el cap de setmana passat i mediten si dur a terme una segona tanda a l’agost. 

CGT, el sindicat convocant de les aturades a Renfe, considera que el seguiment de l’aturada ha sigut "massiu" i el situa en el 85% del personal no afectat pels serveis mínims, mentre que Renfe assegura que amb prou feines l’han secundat el 2,9% dels que podien fer-ho. Aquesta ha sigut la primera de les quatre jornades de vaga previstes, que, si no hi ha abans un acord, es repetirà el 14 i el 31 d’agost i l’1 de setembre, jornades que també són d’elevada mobilitat de viatgers. El sindicat considera que els serveis mínims han sigut excessius i ho denunciaran davant la Inspecció de Treball.

El Ministeri de Foment ha fixat uns serveis mínims d’un 75% com a màxim en les hores punta de Rodalies i del 50% per a les hores vall. A més, ha determinat un 65% d’operació als trens de mitja distànciaun 78% en alta velocitat-llarga distància i un 25% en trens de mercaderies.

Les aturades són de les 12.00 a les 16.00 hores i de les 20.00 a les 24.00 hores. Les principals incidències en aquesta primera jornada s’han viscut en el servei de Rodalies, pel menor nombre de trens en circulació, fet que ha provocat un gran volum de viatgers a les andanes.

Renfe ha cancel·lat preventivament uns 170 trens de passatgers i més d’un centenar de mercaderies, que s’eleven a més de 700 i més de 400, respectivament, per als quatre dies d’aturades. La companyia ha assenyalat que la vaga s’ha desenvolupat amb total normalitat i amb el compliment dels serveis mínims.

Taxes de reposició

Amb aquesta mesura, CGT reclama un augment de les taxes de reposició en la plantilla de l’operadora.  Aquesta és la segona vaga a Renfe des que va començar l’estiu, després de la convocada per CCOO el 15 de juliol, que va obligar la companyia a cancel·lar 320 trens de passatgers dels 990 previstos

Davant aquesta nova convocatòria, el ministre de Foment en funcions, José Luis Ábalos, ha assenyalat que el seu departament ha sigut capaç d’aturar "moltíssimes" vagues en tot aquest temps i ha remarcat que l’important és garantir els serveis públics. En una entrevista a Telecinco, el titular de Foment ha insistit que els serveis mínims decretats permeten garantir el servei i ha afegit que en aquest conflicte s’ha de buscar un equilibri entre el respecte a les explicacions laborals i el manteniment d’aquest servei públic.

Per la seva banda, el comitè d’empresa de Trablisa, encarregada dels controls de seguretat a l’aeroport de Barcelona-el Prat, ja té registrada en la Conselleria de Treball la convocatòria de vaga indefinida i de 24 hores a partir del divendres 9 d’agost per demanar millores econòmiques i laborals. Fa dos estius, el mateix col·lectiu, però llavors de l’empresa Eulen, va protagonitzar una altra vaga indefinida en ple mes d’agost.

Aquest conflicte podria superposar-se amb el de la plantilla de terra d’Iberia al Prat, que ja va protagonitzar una primera aturada el cap de setmana passat, en què de manera preventiva es van cancel·lar més d’un centenar de vols.

Notícies relacionades

En aquest cas, hi ha divisió sindical; la secció de CCOO a Iberia va carregar contra UGT i USO, els convocants de la vaga de personal de terra d’Iberia a l’aeroport del Prat, i els va acusar en un comunicat de "manipular" el comitè d’empresa, alhora que va atribuir les vagues a "algun tipus de virus electoral".

CCOO adverteix en el comunicat: "Esperem que aquests jocs perillosos –referint-se a les convocatòries de vaga– no condicionin el futur dels treballadors d’Iberia Barcelona".