Anar al contingut

el 27 i 28 de juliol

El bloqueig de les negociacions aboca a una vaga aquest cap de setmana a l'aeroport de Barcelona

Fracassa una nova reunió entre Iberia i el comitè, que no acosten posicions per evitar les aturades del personal de terra, que gestiona el 65% dels serveis al Prat

Gabriel Ubieto

El bloqueig de les negociacions aboca a una vaga aquest cap de setmana a l'aeroport de Barcelona

FERRAN NADEU

Que l’últim cap de setmana de juliol, i el primer de vacances per a molts, es converteixi en un parell de dies de caos a l’aeroport de Barcelona és una hipòtesi cada vegada més probable. Les negociacions entre el comitè d’empresa del personal de terra, o ‘handling’, d’Iberia, que gestiona l’assistència del 65% dels vols que aterren al Prat, i la companyia estan bloquejades. Aquest dijous s’ha fet una nova reunió, a porta tancada, entre representants d’Iberia i sindicats que ha finalitzat sense acord, segons van coincidir les parts.

La vaga està convocada per al dissabte 27 i el diumenge 28 de juliol i els serveis mínims encara no han sigut fixats per l’ens competent, és a dir, el Ministeri de Foment. Això afegeix un element de risc a l’equació, ja que aquests han de ser publicats al BOE i entregats en mà a cadascun dels escollits entre els 2.000 treballadors de l’'handling' d’Iberia a l’aeroport del Prat.

Abans de la reunió a porta tancada d’aquest dijous, van fracassar dues mediacions en el Departament de Treball de la Generalitat, aquest dimecres passat i el divendres 19 de juliol. Les posicions no avancen, ja que els sindicats volen abordar el que consideren un dèficit de personal i condicions específic de la plantilla del Prat i l’empresa es remet a negociar la qüestió en el marc estatal del conveni d’empresa; una negociació que des de l’empresa remarquen que ara està en curs. 

Les diferències sobre si les condicions de la plantilla de Barcelona s’han de negociar a Barcelona o a Madrid ja van provocar que l’any passat, per aquestes mateixes dates, es convoqués una vaga de les mateixes característiques, que es va acabar desconvocant a última hora. Les parts no han resolt les seves diferències i el conflicte ha rebrotat.

Alta temporalitat i moltes hores extres

El comitè d’empresa denuncia que la plantilla del Prat treballa en unes condicions de notable temporalitat i “mala planificació”. Segons xifres de les centrals, dels 2.000 treballadors que donen servei al Prat, la meitat són eventuals. El 2018 els treballadors amb un contracte temporal d’Iberia de tots els aeroports d’Espanya van realitzar un total de 2.090.557 hores, 798.126,69 de les quals van ser al del Prat, segons dades a què ha tingut accés EL PERIÓDICO. A Madrid es van treballar un total de 388.344,72 hores, gairebé la meitat que a la capital catalana, l’aeroport amb més hores eventuals treballades.

Un altre element que el comitè considera que dona fe d’aquesta "mala planificació" és l’ús "abusiu" de les hores peremptòries. Les hores peremptòries són una espècie d’hores extraordinàries obligatòries, i teòricament no planificables, que la direcció utilitza per un motiu de força major. En el vigent conveni d’Iberia es justifica el seu ús per a l’atenció a mercaderies peribles, una avaria a les instal·lacions, un tall de subministraments o, en general, una incidència generada per causes imprevistes.

Segons les dades a què ha tingut accés EL PERIÓDICO, el servei de ‘handling’ d’Iberia de l’aeroport d’Eivissa és el campió de les hores peremptòries, ja que l’exercici passat es van 4.754 hores, de les 27.842 que es van treballar a tot Espanya. Barcelona el segueix amb 3.570 hores; cinc vegades més que les 715 que es van fer a Madrid.

Les diferències en les condicions laborals entre els dos ‘hubs’ espanyols (Madrid i Barcelona), contrasten amb les xifres similars de passatgers. El 2018, segons dades d’Aena, l’aeroport Adolfo Suárez Madrid-Barajas va acollir 57,8 milions de passatgers; un 15,4% més que els 50,1 milions que van passar pel de Barcelona-el Prat.