Anar al contingut

INFORME DE LA CNMC

Correus copa el 44% del negoci d'enviament de paquets de compres 'online'

L'operador postal públic gairebé triplica la quota de mercat de Seur, el seu immediat competidor

Mentre l'Airef reclama retallar el pressupost de l'empresa pública, els consumidors la col·loquen al capdavant del sector

Eduardo López Alonso

Correus copa el 43,6% dels enviaments de paquets generats per compres per internet, segons un estudi de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) amb dades de tancament del 2018. Mentre l’Autoritat Independent de Responsabilitat Fiscal (Airef) insta el Govern retallar la despesa de l’Estat en l’empresa pública, les dades corroboren la importància de la companyia en el servei postal espanyol. La quota de mercat de l’operador postal públic en aquest negoci liberalitzat gairebé triplica la que, segons l’estudi, presenta el seu immediat competidor, Seur, que gestiona un 15,7% dels enviaments. Després s’hi situen MRW (11,2%) i DHL (6,2%). El líder del mercat postal espanyol és Correus. 

El mercat de paqueteria està en clar creixement impulsat pel comerç electrònic. Segons l’estudi de la CNMC, nou de cada deu ciutadans (el 91%) que van comprar a internet confessen que el seu enviament incorporava algun tipus de paquet. Les dades apunten que més persones compraran 'online' en el futur i compraran cada vegada més. El servei postal requereix més recursos per complir les exigències dels consumidors. Mentre l’Airef proposa reduir les entregues, els consumidors exigeixen fórmules més flexibles per rebre les seves compres a distància.

Gairebé una tercera part (el 31%) dels compradors asseguren asseguren que fan dos o més compres per la xarxa a l’any, davant la taxa del 24% de tres anys abans, el 2015. El lloc de treball s’està erigint en el principal punt de recepció d’aquestes compres per darrere del domicili particular. Així, si bé el 86% dels compradors 'online' continuen rebent paquets a les seves cases, un altre 18% ja ho fa en el seu lloc de treball, opció que, d’aquesta forma, supera a altres alternatives com la dels casellers i bústies que instal·len operadors com Correus a diferents punts de les ciutats, les botigues o les oficines de missatgeria.

Segons l’estudi de la CNMC, només el 19% dels ciutadans que realitzen compres per internet poden elegir la companyia logística que li gestioni l’enviament del paquet amb la seva compra. En aquests casos, el termini d’entrega i el preu constitueixen els factors determinants per decantar-se per una empresa o una altra, tal com assenyalen el 45,2% i el 43,1% dels compradors 'online'. En tercera posició se situa l’horari de l’entrega. De l’anàlisi de la CNMC es desprèn també que Correus no només continua copant la gestió dels enviaments generats per compres 'online', sinó també els que realitzen els mateixos particulars, en aquest cas amb més marge, ja que acapara el 63,8% d’aquest mercat, davant el 9,8% de Seur, el 8,9% de MRW i el 3,3% de DHL.

Aquestes dades es tradueixen que la meitat (el 48,3% del total) de les persones que acudeixen a una de les més de 2.000 oficines d’atenció al públic que té Correus ho fa per recollir un paquet, percentatge a què se suma el del 19% que ho fa per enviar paquets. La CNMC realitza aquest estudi a través d’enquestes entre llars i individus que duu a terme semestralment per recopilar informació de diferents sectors. A l’última enquesta s’hi van incloure 4.987 llars i 9.194 individus.