supervisor del mercat

La CNMV jutja inapropiat però no sancionable el tuit de Botín sobre Dia

El seu president critica l'"ambigüitat" de les empreses a l'informar en situacions delicades

2
Es llegeix en minuts
P. Allendesalazar

La presidenta del Santander, Ana Botín, va confirmar fa unes setmanes mitjançant un tuit un acord d’última hora entre la banca i LetterOne, l’instrument inversor del rus Mikhaïl Fridman, per evitar la fallida de Dia. Un mitjà tan inusual per revelar informació financera va portar a la Comissió Nacional del Mercado de Valores (CNMV) a realitzar una anàlisi sobre aquesta situació de la qual no hi havia precedents a Espanya, però pocs dies després va concloure que no existia “prou base” per a un procediment sancionador. El seu president, Sebastián Albella, ha explicat aquest divendres que el mètode fet servir per la banquera per anunciar el pacte "no va ser apropiat" i "pot considerar-sedesordenat", però en cap cas és sancionable.

En un curs de l’APIE i el BBVA a la Universitat Internacional Menéndez Pelayo, Albella ha afirmat que la seva institució va realitzar una "anàlisi molt detallada" de l’assumpte, va rebre al·legacions del Santander i va mantenir un "ric debat intern" sobre com procedir-hi. La CNMV, ha argumentat, va tenir en compte per no obrir un expedient sancionador que Botín té 32.000 seguidors a la xarxa social i que el missatge va ser ràpidament recollit pels mitjans de comunicació, així coml’impacte "limitat" que va tenir al mercat.

Malgrat tot, Albella ha insistit que, com ja va anunciar el seu organisme, la CNMV provarà de produir uns "criteris clars" sobre la informació que divulguen les empreses i els seus dirigents a les xarxes socials. La SEC, la seva homòloga nord-americana, ja hi treballa, segons ha destacat. Es tracta d’aclarir aspectes sobre el moment, condicions i altres aspectes rellevants que s’han de tenir en compte a l’informar d’operacions financeres o corporatives. "Cada cas serà analitzat segons les seves circumstàncies i mèrits propis", ha expressat. 

No a l’ambigüitat

Notícies relacionades

El dirigent de l’organisme supervisor, d’altra banda, ha lamentat que les empreses utilitzin "massa vegades" un llenguatge "ambigu" i "mesurat" quan s’enfronten a filtracions o situacions delicades, amb la qual cosa busquen "transmetre el que està passant d’una manera que indueix a pensar que el que passa és una cosa diferent del que ocorre en la realitat". Des de començament d’any, ha apuntat, s’han produït ja dos o tres casos. La CNMV, ha explicat, demana que es tornin a redactar els comunicats "gairebé sempre", però no té capacitat de valorar la fiabilitat de la informació i en moltes ocasions no pot confirmar que era insuficient o confusa fins que dies després "passen els fets".

Sobre el projecte de llei que permetrà a les empreses que ho desitgin no haver de presentar resultats cada trimestre, Albella ha defensat que el seu organisme és partidari de les companyies continuïn rendint compte cada tres mesos, però ha reconegut que Espanya és pràcticament l’únic país que ho imposa a la Unió Europea, juntament amb Polònia i Romania. "Hem de ser normals i acollidors", ha argumentat. A més, ha recordat que la legislació conté instrument per obligar les societats a informar si es produeix una desviació significativa dels seus objectius de benefici ('profit warning', com és conegut al mercat) i ha advertit que les firmes que optin per la publicació semestral hauran de ser "especialment acurades" amb això.