28 set 2020

Anar al contingut

Competència

La CNMC multa 34 editorials de llibres de text i l'associació ANELE

El regulador considera que el codi ètic que van firmar restringia la competència

L'organisme ha imposat una multa d'un total de 34 milions d'euros

Madrid

La CNMC multa 34 editorials de llibres de text i l'associació ANELE

JOAN S PUIG PASQUAL

Nova clatellada de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC). Aquesta vegada ha anat a parar ni més ni menys que a 34 editorials de llibres de text i a l’Associació Nacional d’Editors de Llibres i Material d’Ensenyament (ANELE) per haver firmat un codi de bones pràctiques, que coordinava polítiques i condicions comercials que restringien la competència. A més, ha posat fi al pacte de determinades editorials per fixar el preu i les condicions comercials del llibre de text digital assolit entre ANELE i 10 editorials. El total de la multa ascendeix a 33,88 milions d’euros.

Segons explica la CNMC en un comunicat, la comercialització de llibres de text té unes "característiques peculiars". Per exemple, les famílies dels alumnes, que són les compradores dels llibres, no seleccionen el producte en funció del preu, sinó que estan obligats a adquirir els llibres que es prescriguin al centre educatiu on assisteixen els seus fills. A més, hi ha etapes educatives de preu fix (educació infantil, batxillerat i FP) i d’altres amb preu lliure (educació primària i ESO). 

A això s’ha d’afegir una regulació sobre els continguts dels llibres de text no universitaris molt clara i determinant, i que els centres educatius tenen l’"obligació legal" de mantenir els mateixos llibres de text per períodes d’almenys quatre anys, tret de justificació expressa. 

Denúncia de Vicens Vives

Segons la CNMC, la investigació neix en una denúncia de l’editorial Vicens Vives que ha derivat en una multa per dues infraccions molt greus. La primera consisteix en una sèrie d’"acords i pràctiques concertades" per al desenvolupament i l’aplicació d’un codi de conducta per a les empreses del sector editorial, des de l’abril del 2012. L’entitat que dirigeix José María Marín Quemada explica que "en l’elaboració i implementació d’aquest codi" les editorials sancionades i l’associació van elaborar una estratègia dirigida a restringir la competència.

A més, la CNMC apunta que es va crear una espècie de Comissió de Supervisió amb el pretext de vetllar per les bones pràctiques, però que en realitat era per vetllar perquè cap editorial es desviés de l’acord assolit per totes. "Ha quedat acreditada l’existència de mètodes de càstig a les editorials", explica la CNMC en el comunicat, en el qual afegeix que ANELE "va enviar cartes a competidors i als centres educatius, en què incloïa amenaces de denúncies", i també mesures de pressió contra Edelvives fins que es va unir als acords.

Segons sembla, en aquesta infracció estan implicades un total de 33 empreses: tres del grup Edelvives, sis de l’editorial Anaya, sis del grup SM, set del grup Santillana i dues empreses del grup Bromera, a més d’Ediciones Bilingües, Edebé, Editex, Ediciones Laberinto, MacMillan, Mc GrawHill, Oxford University Press, Pearson Educación i l’editorial Teide. La suma de la multa de totes ascendeix a 32,2 milions més 180.000 euros per a l’associació ANELE.

Llibre electrònic

D’altra banda, l’organisme de competència nacional ha posat una altra sanció per "acords i pràctiques concertades de preus" al llibre de text electrònic. El llibre digital és el mateix producte que cada editorial desenvolupa en paper per a les assignatures que treballa, però amb possibilitats interactives addicionals, i en els últims anys té molta presència a les aules. 

En aquest cas, el total de les multes ascendeix a 1,42 milions d’euros, dels quals 130.000 corresponen a l’associació ANELE i la resta es distribueixen entre 10 empreses (SM, Anaya, Santillana, Edebé, MacMillan, Mc Graw Hill, Oxford University Press, Pearson Educación, l’editorial Teide i Ediciones del Serbal).