ESTUDI SECTORIAL

Un terç de les franquícies espanyoles tenen presència a l'estranger

La implantació en altres països va augmentar el 5,6% l'any passat malgrat que les firmes de moda tendeixen a tancar botigues petites a l'exterior

franquicias

franquicias

5
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

El 31,2% de les franquícies espanyoles ja estan implantades en altres mercats. Segons l’Associació Espanyola de Franquiciadors (AEF), en l’actualitat hi ha 353 xarxes franquiciadores a Espanya que operen a 140 països i comptabilitzen un total de 21.916 establiments. L’estudi 'La franquícia espanyola al món', presentat aquest dimarts i patrocinat per Cajamar, reflecteix amb dades oficials tancades 31 de març l’evolució de la internacionalització de l’activitat a l’estranger del total de 1.130 xarxes censades. El nombre d’empreses amb presència en altres països ha augmentat el 5,6% respecte a l’últim any. 

La xifra de 21.916 establiments en mercats exteriors suposa 478 menys que el 2018, com a conseqüència de la política de les grans marques de moda de tancar establiments petits i anar obrint-ne menys tot i que més grans, fet que fa que baixi el nombre de botigues en aquest sector, 582 menys. La raó és que l’auge de la venda 'online' obliga les companyies a replantejar la seva estratègia omnicanal (per tots els canals de venda) i oferir a les seves botigues física la totalitat dels productes a la venda a la seva web. Com a conseqüència, les botigues necessàries són molt més grans i moltes cadenes fusionen els seus comerços més petits en un per complir amb els seus objectius estratègics.

Al marge del sector de moda, la franquícia continua mostrant-se com una via adequada per afrontar processos d’internacionalització, siguin o no complementaris de la venda 'online'. Curiosament, la franquícia continua sent un dels "vehicles amb més potencial de creixement empresarial per a emprenedors, autònoms i petits empresaris", segons l’AEF. 

Les franquícies del sector de la moda continuen liderant l’expansió internacional amb 92 xarxes assentades, que sumen 9.529 botigues (el 43,4% del total), repartides en 125 països. A continuació el segueix el sector hostaleria/restauració amb 58 ensenyes, implantades en

81 mercats, amb 1.589 establiments (el 7,2% del total). En tercer lloc queda el sector

de bellesa/estètica amb 44 franquícies, que són presents a 51 països, amb 1.629

establiments (el 7,4% del total).

També cal remarcar la dada del sector alimentació, ja que en l’actualitat es

comptabilitzen 13 xarxes operant a 13 països, que sumen un total de 2.810 establiments

(el 12,8% del total), convertint-se així −després del sector de la moda− en el segon que

més locals té funcionant a l’estranger.

Així mateix, destaca el sector de dietètica/parafarmàcia, que amb tan sols 4 ensenyes

operant a 22 països, suma 1.728 botigues (el 7,8% del total), sent així el tercer amb

més punts de venda operatius a l’exterior.

Portugal continua liderant el país destí de les expansions, ja que

hi ha 213 xarxes nacionals de 26 sectors diferents implantades al país veí, que

concentra el 60,3% del total de les nostres ensenyes a l’exterior. A continuació el segueixen

Mèxic, amb 108 cadenes de 23 sectors (el 30,5%); Andorra, amb 95 marques de 18 sectors (el

26,9%); França, amb 79 ensenyes de 19 activitats (el 22,3%), i Itàlia, amb 64 xarxes de 18

sectors (el 18,1% del total). La llista dels 10 primers països amb presència de franquícies espanyoles la completen Colòmbia, que es manté en el sisè lloc amb 45 marques, seguida per Panamà i el Regne Unit, amb 44 marques cadascun, Marroc, amb 43 i els Estats Units, amb 41.

Els països que sumen més establiments oberts per les

franquícies espanyoles són, per aquest ordre: Portugal, amb 2.907 punts de venda (el 13,2% del

total); Itàlia, amb 2.383 (el 10,8%); el Brasil, amb 1.743 (el 7,9%); França, amb 1.650 (el 7,5%), i

Mèxic, que ocupa la cinquena posició, amb 1.400 locals (el 6,3% del total). També destaquen els 1.042 establiments oberts a l’Argentina, en el sisè lloc; els 884 a Rússia en el setè; els 797 a Polònia al vuitè lloc; els 759 a la Xina, en la novena posició, i tanca aquesta estadística Veneçuela, amb 617 locals. 

En relació amb la implantació per continents, l’informe reflecteix que Europa continua sent el

destí preferit per les nostres ensenyes, ja que es troben repartides per 45 mercats,

sumant un total de 12.084 establiments (el 55,1% del total). Portugal (213 xarxes),

Andorra (95), França (79), Itàlia (64) i el Regne Unit (44) són, per aquest ordre, els cinc

principals països europeus receptors de conceptes espanyols. El segon continent on hi ha més franquícies espanyoles és l’americà, on són presents a 32 països, amb 6.680 punts de venda oberts (el 30,4% del total). Les destinacions americanes preferides per les ensenyes del nostre país són Mèxic (108 ensenyes), Colòmbia (45), Panamà (44), els Estats Units (41) i Xile (35).

Respecte del continent asiàtic, les franquícies espanyoles operen a 34 països (23 d’Àsia i 11 de la zona del Pròxim Orient), sumant un total de 2.731 locals (el 12,4% del total, 1.791 a Àsia i 940 a l’Orient Mitjà). A Àsia, les destinacions principals de les nostres xarxes són la Xina (28 ensenyes), Corea del Sud (16) i les Filipines (15), mentre que a la zona del Pròxim Orient destaquen l’Aràbia Saudita (34 marques), els Emirats Àrabs Units (33) i Qatar (27).

Al continent africà, les xarxes espanyoles són presents a 26 països, amb 389

establiments (l’1,7% del total), sent el Marroc (43 cadenes), Egipte (21), Algèria (12)

i Tunísia (11), els mercats principals d’implantació de les nostres ensenyes.

Finalment, a Oceania la implantació de les franquícies espanyoles es concentra en tres

països: Austràlia, amb 6 ensenyes de 5 sectors diferents i 30 establiments, i Nova

Zelanda i Nova Caledònia, amb una ensenya i un local obert en els dos mercats.

L’informe fa referència a quines són les comunitats autònomes espanyoles

que més conceptes de franquícia exporten a l’exterior. En aquest sentit, Catalunya lidera, un any més, el nombre d’ensenyes que aposten per implantar-se a l’estranger, amb un total de 116 centrals (3 més que el 2018) de les 331 que hi ha implantades en aquesta comunitat.

La segueix Madrid, amb 96 (4 més que el 2018, d’un total de 342 centrals); Andalusia, amb 39

Notícies relacionades

(també 4 més que el 2018, d’un total de 156 matrius), la Comunitat Valenciana, amb 35 (3 més que l’any anterior, d’un total de 177 centrals), i Galícia, amb 20 (una més que el

2018, de les 52 marques que tenen establerta la seva central en aquesta comunitat espanyola).

Temes:

Franquícies