Conflicte laboral aeroports
La USO i la UGT amenacen amb una nova vaga en el sector del 'handling'
Els dos sindicats registraran aquest dijous la convocatòria d'aturada que podria afectar la Setmana Santa

zentauroepp39545895 el prat de llobregat 04 08 2017 sociedad colas para pasar el170804083801
L’acord col·lectiu que estaven tancant els sindicats UGT, CCOO i USO amb la patronal del sector del ‘handling’, Aseata, ha saltat pels aires i dos dels tres sindicats –la UGT i CCOO– han decidit convocar una vaga que podria arribar en plena Setmana Santa, segons fonts de la USO. Aquest dijous els dos sindicats presentaran la demanda de mediació al Servei Interconfederal de Mediació i Arbitratge (SIMA) prèvia a la celebració de l’aturada en un sector que engloba 60.000 treballadors a Espanya que presten serveis d’assistència a avions i passatgers en diferents empreses.
El 'quid’ de la qüestió rau en una clàusula introduïda per la patronal en la negociació del IV conveni sectorial per a regular al personal subrogat. El juliol d’aquest any la patronal del sector i els sindicats van arribar a un acord que incloïa la regulació de les normes i les garanties en la subrogació dels empleats davant d’un eventual canvi d’empresa contractant, ja que el servei de ‘handling’ sol canviar d’empreses constantment. No obstant, Aseata va introduir aquest dimecres una "clàusula" que ha catalogat d’"innegociable", que proposa limitar aquestes garanties acordades a "futures" subrogacions. Però ni la UGT ni la USO accepten aquesta condició. L’altre sindicat, CCOO sí que considera que s’ha d’introduir aquest condicionant.
No obstant, la UGT i la USO creuen que "coarta els drets" dels empleats, tant dels treballadors que ja han sigut subrogats com els que, en un futur, es podrien veure afectats per un procés d’aquesta mena. Els primers perquè veurien lesionats el seu dret a la reclamació individual de les seves garanties econòmiques per la via judicial, i els segons, perquè si no haguessin solucionat el dret a les seves percepcions anteriors, no podrien fer ús de les noves garanties.
Un problema que ve de llarg
Notícies relacionadesEl conflicte del ‘handling’ porta un temps enverinat. El III Conveni Col·lectiu va esgotar la seva vigència el 31 de desembre del 2015 i des d’aleshores els quatre actors principals d’aquesta història –patronal i sindicats– n’han intentat negociar sense èxit un de nou. Al juliol es van trencar les negociacions i els sindicats van iniciar els preparatius de vaga que, posteriorment, van desconvocar, i a l’octubre es va tornar a repetir un escenari similar.
El 20 de juliol al Servei d’Intermediació i Arbitratge (SIMA) els sindicats van decidir desconvocar la vaga a canvi d’incloure al conveni les condicions que avui reclamen: en cas de subrogació de complements salarials com el plus de fix a temps parcial, plus de jornada irregular, flexibilitat, disponibilitat i torns s’inclourien en el salari brut, és a dir, passarien a ser conceptes fixos. Així com el manteniment de les percepcions econòmiques que haurien percebut per part de l’empresa cedent, en cas de ser superiors als que corresponguessin en l’empresa cessionària.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos