Convocatòria d'ocupació

Alemanya busca maquinistes a Espanya

L'empresa Deutsche Bahn ofereix un curs de formació valorat en 21.000 euros i un contracte de 3.000 euros

zentauroepp47596535 transfesa deustche bahn190401180638

zentauroepp47596535 transfesa deustche bahn190401180638

2
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

Alemanya busca maquinistes ferroviaris a Espanya. La companyia ferroviària DB Càrrec, la filial de mercaderies de Deutsche Bahn que seria l’equivalent alemany a la Renfe espanyola, ha fixat els seus ulls a Espanya per reclutar maquinistes: ofereix un curs de formació gratuïta valorat en 21.000 euros i un contracte indefinit de 3.000, a més de 28 dies de vacances i 2 bitllets d’avió per viatjar a Espanya, a canvi els elegits hauran d’emigrar a Alemanya. La primera convocatòria, iniciada al febrer, es va tancar amb l’elecció de 30 persones, però l’èxit va ser tal –van rebre més d’11.000 sol·licituds– que la companyia torna a obrir una nova ronda de selecció per a 35 vacants.

Una temptadora oferta per les condicions econòmiques, però sobre la qual no tot són bondats. L’ofici de maquinista és molt solitari i necessita una gran tolerància a la frustració, així com la seguretat de voler viure a Alemanya durant un llarg període, segons expliquen des de Transfesa, empresa que pertany al grup alemany però d’origen gallec que s’encarrega de la selecció d’aspirants i de la formació. “Teníem perfils que deien sí a tot i jo els deia ‘què passa quan no puguis veure la teva família o hagis d’estar en un hotel’, no tothom sap passar aquesta tria i no tots la van passar”, reconeix la directora de desenvolupament de Transfesa, Lina Vélez. Per això, una de les condicions és tenir entre 25 i 55 anys perquè “gent més jove és probable que abandoni”.

Entre els que sí que van passar la prova i començaran el 20 de maig la formació teòrica a l’escola de Transfesa hi ha el David, un periodista de 26 anys a l’atur que va decidir "fer el salt" a la conducció ferroviària davant de les males condicions laborals a Espanya. “El salari és bastant bo però, a més, es tracta de dedicar-nos a una cosa que té futur com és la professió de maquinista. Els trens passen una vegada en la vida, mai millor dit, i aquest és el moment d’agafar-lo”, assegura.

Notícies relacionades

Una situació diferent de la del Rachid, de 46 anys, que després d’una llarga trajectòria treballant en la indústria pesant com a supervisor de càrrega i descàrrega de barcos, seguretat de bord o treballador en logística de duanes va veure com la crisi el deixava a l’atur. Per al Rachid, el gran valor afegit d’aquesta oferta és la formació gratuïta: “Ningú té el poder adquisitiu d’optar-hi si no és amb ajuda, espero que serveixi d’exemple per a altres empreses”, afegeix. A més, el Rachid veu en aquesta feina una oportunitat de futur per als seus fills perquè “l’ensenyament universitari a Alemanya és gratuït”.

De moment, a tots dos els queden vuit mesos de formació a Espanya i uns quants més de pràctiques a Alemanya per aconseguir la llicència i entrar a formar part de la plantilla de DB Cargo. Ells seran la primera fornada de maquinistes espanyols que se n’aniran amb aquest programa però no l’última ja que, a més de la convocatòria oberta, des de l’empresa no en descarten més en el futur. "A Alemanya hi ha molt transport de mercaderies per ferrocarril i el mercat no dona per nodrir totes les vacants perquè la taxa d’atur és molt baixa, mentre que aquí a Espanya és molt alta", explica el director de recursos humans de Transfesa, Carlos Saldaña.