Brussel·les exigeix més liberalització

El petit comerç va créixer només el 0,5% el gener, lluny de les expectatives

La Comissió Europea insta a millorar la unitat de mercat a Espanya i a facilitar la implantació de grans superfícies

zentauroepp46414279 rebajas190103121403

zentauroepp46414279 rebajas190103121403

4
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Les botigues perceben en els seus comptes de resultats els efectes de la competència dels gegants d’internet. La Confederació Espanyola de Comerç (CEC) va informar aquest dilluns que el petit comerç va elevar les vendes només el 0,5% al gener, en plenes rebaixes, lluny de les expectatives de creixement d’almenys el 3% que s’esperaven. “Decebedor” és la paraula utilitzada per la patronal comercial, ja que les vendes en rebaixes poden suposar per als comerciants fins al 40% de les de tot l’any. No obstant, l’impacte de la competència contínua d’internet ha sigut desigual, tot i que les dades de la CEC constaten que les grans cadenes comercials i les grans superfícies van trampejar millor el temporal. 

Segons la CEC, l’evolució de les vendes el primer mes de l’any va ser bastant desigual segons modes de distribució, i el petit i mitjà comerç va ser el que va sortir pitjor parat davant els creixements de grans cadenes (+3,2%) i grans superfícies (+1,3%). Des de la CEC han explicat que les "discretes" dades del gener s’han pogut veure compensades amb les vendes durant el mes de febrer, a causa que molts comerciants s’han vist obligats a allargar les rebaixes fins a finals de febrer i, fins i tot, fins a principis de març, amb l’objectiu de donar sortida a l’estoc acumulat.

Efectes del bon temps

A més de la competència dels gegants d’internet, encarnats especialment per Amazon, la CEC apunta que el bon temps imperant al febrer ha pogut també suposar un cert llast a les vendes de la roba d’hivern. 

La preocupació a Catalunya

Segons un estudi de la patronal Pimec a Catalunya, el 69% dels comerciants consideren que el comerç electrònic és la principal preocupació del sector, i el 53,22% van reconèixer que les plataformes ‘online’ afecten negativament el seu negoci. Els dies de promoció global a internet repercuteixen positivament en els beneficis de les grans superfícies, "però resulten estèrils per al comerç de proximitat". El 71% dels comerços, segons aquest estudi de Pimec, van aplicar descomptes el passat Black Friday, Cyber Monday i Single Day, però van reconèixer que no van incrementar les vendes. 

Segons el president de Pimec Comerç, Àlex Goñi, "si bé és essencial la digitalització del comerç de proximitat, també és cert que les polítiques del sector s’han d’orientar per aconseguir que el comerç físic sigui més competitiu". 

Des de la CEC reconeixen que el canvi d’hàbits del consumidor, el comerç electrònic i la falta de regulació són les principals causes de la pèrdua de força del petit comerç en rebaixes. "L’essència i l’objectiu principal de la campanya s’ha perdut completament, per la qual cosa és indispensable que es reobri el debat sobre els períodes regulats de rebaixes", ha remarcat la CEC. Quant a l’ocupació, el primer mes de l’any deixa un creixement de l’1,2% interanual, a causa de les contractacions de personal eventual per cobrir l’activitat comercial més gran durant la campanya de rebaixes.

Clatellada de la Comissió Europea

Davant la posició de la CEC de regular de nou les rebaixes, la Comissió Europea (CE) va tornar a reclamar més liberalització del comerç a Espanya i ajuts a la implantació a les grans superfícies. En concret, la CE alerta de l’impacte limitat de la unitat de mercat en l’economia espanyola i dels riscos que sobre l’activitat empresarial suposa la fragmentació, segons es desprèn de les dadesdel balanç del Semestre Europeu 2019.És curiós que la Comissió Europea ataqui la falta d’unitat de mercat a Espanya i no carregui contra les limitacions a escala europea i els proteccionismes imperants entre països.

En l’apartat de recomanacions a Espanya, la CE adverteix que el "caràcter restrictiu i fragmentat de la regulació a Espanya impedeix a les empreses aprofitar les economies d’escala", que escanya el creixement de les empreses i explica, entre altres coses, "la bretxa de productivitat" davant altres estats membres i "una menor capacitat d’absorció de coneixements i tecnologia". D’aquesta forma, l’Executiu comunitari lamenta els "efectes limitats" que ha tingut la llei de garantia de la unitat de mercat, després de cinc anys en vigor.

Restriccions

La Comissió Europa ha destacat que la situació és especialment dramàtica en sectors com el comerç, ja que assenyala que les "restriccions en els serveis minoristes continuen sent elevades". "Les comunitats autònomes regulen el sector del comerç minorista i els seus enfocaments regulatoris són diferents. D’acord a l’indicador de l’efecte restrictiu sobre el comerç minorista, Espanya està entre els 10 estats membres més restrictius respecte a l’establiment de locals comercials", remarca l’informe.

Notícies relacionades

Brussel·les considera que un impost específic al comerç detallista basat en l’espai de venda, que grava els comerciants de gran mida en algunes comunitats autònomes, afecta la competitivitat dels detallistes que operen en un espai físic davant el comerç 'online', que està guanyant terreny a Espanya.

Anged 

L’Associació Nacional de Grans Empreses de Distribució (Anged), que compta entre els seus associats firmes com El Corte Inglés, Leroy Merlin, Fnac i Worten, ha remarcat que és "important" avançar cap a un marc "normatiu modern, que respongui a la realitat del consumidor actual". La patronal de la gran distribució considera que la unitat de mercat és una "palanca imprescindible" per aconseguir-ho. "Estem a temps de corregir el rumb i obrir un debat assenyat sobre el futur del sector. Entre tots, hem d’avançar cap a una llibertat comercial més gran", ha afirmat. D’aquesta forma, Anged insta a treballar per aconseguir un "marc regulatori i mesures que permetin fer més competitius els menys eficients, però sense perjudicar la competitivitat dels que ja volen adaptar-se i competir millor en el nou entorn digital". 

Temes:

Comerç