Anar al contingut

COMPETÈNCIA

Brussel·les, disposada a enterrar la fusió entre Siemens i Alstom

La Comissió Europea avisa que no jugarà a la política o tindrà favoritismes quan es tracta de garantir la competència

Silvia Martinez

Brussel·les, disposada a enterrar la fusió entre Siemens i Alstom

El projecte de fusió entre la divisió ferroviària de la companyia alemanya Siemens i la francesa Alstom, cridada a crear el primer gran campió europeu del sector, es prepara per xocar aquest dimecres contra el mur de l’Executiu comunitari. A hores d’ara ningú a París o Berlín es fa il·lusions sobre l’èxit del projecte i tret d’una sorpresa d’última hora, tot indica que el veredicte final de la Comissió Europea serà de veto a l’operació, que els dos grans fabricants van començar a preparar fa més d’un any.

“És probable que els equips de la Comissió, els seus serveis, proposin prohibir l’operació. Una posició com aquesta, que l’escola de comissaris pot revertir, no és el resultat d’una aplicació estricta de les regles de la competència. Està dictada per prejudicis ideològics. Quan defensem la creació d’un campió europeu, alguns funcionaris de la Comissió senten monopoli”, ha criticat Henri Poupart-Lafarge, el patró d’Alstom en una entrevista al diari francès Le Figaro.

Aquestes crítiques se sumen a les abocades pel màxim responsable de Siemens, Joe Kaeser, que també va arremetre contra els tècnics de la competència a l’assenyalar que seria interessant veure si el futur de la mobilitat a Europa està determinat per tecnòcrates que miren al passat o “europeus orientats cap al futur”. Unes paraules que no han caigut gens bé als passadissos de l’Executiu comunitari d’acord amb el missatge llançat aquest dimarts pel seu president, Jean-Claude Juncker.

“Creiem en la competència mentre sigui justa per a tothom. Mai jugarem a la política o tindrem favoritismes quan es tracti d’assegurar la igualtat de condicions”, ha avisat el luxemburguès durant un fòrum empresarial recordant que han aprovat més de 6.000 fusions i només n’han bloquejat una trentena en la seva història. “És un missatge per a aquells que diuen que la Comissió està composta per tecnòcrates obstinats”.

Brussel·les va iniciar una investigació en profunditat el juliol de l’any passat pels seus dubtes sobre el possible impacte negatiu del matrimoni empresarial per a l’alta velocitat i la senyalització ferroviària, al considerar que hi podria haver una pujada de preus i una reducció de l’oferta. D’acord amb les poques esperances dels implicats, els arguments de les dues empreses no han aconseguit dissipar els dubtes de la comissària de la competència, Margrethe Vestager. Tampoc l’argument de l’amenaça xinesa ni la pressió política de París i Berlín. “No veig cap raó acceptable perquè la Comissió s’hi oposi”, avisava fa uns dies el ministre francès, Bruno Le Maire, que considera “un error” econòmic i polític rebutjar la fusió.