Anar al contingut

Cotxe elèctric

Jordi Sevilla assenyala "interessos espuris" de crear alarmisme contra el cotxe elèctric

REE assegura que la seguretat del subministrament està garantida tot i que s'"endollin tots els cotxes alhora"

L'empresa pública ha firmat un acord per assessorar ajuntaments en la instal·lació de punts de recàrrega

Sara Ledo

Jordi Sevilla assenyala "interessos espuris" de crear alarmisme contra el cotxe elèctric

PEPE VILLOSLADA

Aquest dimecres, el president de l’empresa pública Red Eléctrica Española (REE) ha advertit sobre l’existència d’"interessos espuris" que posen la societat en contra del desenvolupament del cotxe elèctric i la capacitat d’aguant del sistema, en relació amb la revolució desencadenada davant de la prohibició de matricular vehicles a partir de l’any 2040 recollida en l’esborrany de la llei de canvi climàtic i transició energètica.

"Volem combatre l’alarmisme que per interessos espuris s’està transmetent a la població que el cotxe elèctric produirà una gran apagada perquè no tenim prou seguretat [...] com ni venem cotxes ni venem electricitat podem dir-ho amb una certa independència", ha indicat Sevilla durant la presentació d’un acord de col·laboració entre la companyia i la Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP) per assessorar-los en la instal·lació de punts de recàrrega al voltant del mapa espanyol.

El president de l’empresa pública ha desmentit de manera "objectiva" que el sistema elèctric no tingui prou capacitat d’aguant per a la implantació del cotxe elèctric. "Si tothom s’endolla alhora en hora punta, hi ha servei elèctric suficient per aguantar-ho", ha conclòs Sevilla.

Prou capacitat

Segons les dades de l’empresa, en aquest moment hi ha al voltant de 25.000 cotxes elèctrics en circulació, que l’any 2030 ascendiran a 2,4 milions i l’any 2050 es preveu la “descarbonització completa” del parc. Quant als punts de recàrrega, REE estima que a Espanya hi ha 4.800 punts de recàrrega públics, que creixeran a 90.000 d’aquí cinc anys, entre àrees urbanes i carreteres; fins als 100.000 d’aquí 10 anys i fins als 120.000 d’aquí 15.

Un milió de cotxes elèctrics suposen només un 1% del total de l’energia del 2017 i REE ha gestionat increments superiors al 5% "sense cap problema", segons va explicar el director d’operacions de REE, Miguel Duvison –"probablement la persona que més sàpiga sobre el sistema elèctric", en paraules de Sevilla–. Duvison, a més, va afegir que l’arribada del cotxe elèctric es podrà gestionar amb el parc actual, basat en energies fòssils i gas, i amb el nou, en què predomini la generació renovable. "És un canvi que s’està produint ja i s’intensificarà en els pròxims anys a un ritme que no posi en risc la garantia de subministrament”, va dir.

Duvison també va recordar que el "paper actiu" del vehicle elèctric s’emmarca dins del paquet d’energia neta que està negociant Brussel·les i que situa el consumidor en el centre del sistema. “El consumidor serà actiu en la mesura en què es doti d’intel·ligència el sistema, és a dir, això es demostrarà quan des dels centres d’operació siguem capaços d’enviar informació als consumidors perquè decideixi si vol consumir o produir”, va afegir, en relació amb la implantació de l’autoconsum, sobretot fotovoltaic, l’empremta del qual va xifrar en 40 gigawatts l’any 2040.

Centre de control del vehicle elèctric

D’altra banda, i dins de la seva aposta pel vehicle elèctric, REE ha desenvolupat un Centre de Control del Vehicle Elèctric (CECOVEL) en col·laboració amb els operadors IBIL i GIC, als quals aviat s’afegirà FENIE, en què tenen 1.000 punts de recàrrega georeferenciats. La intenció de l’empresa és que en el futur això es converteixi en un gran centre d’operacions que inclogui tots els punts de recàrrega que hi hagi a Espanya en temps real, com passa amb el seu centre de control elèctric, i fins i tot convertir-lo en una aplicació per a l’ús públic.