Anar al contingut

CANVI ENERGÈTIC

Cotxe elèctric: punts de recàrrega, pocs i gratuïts

La Generalitat ha invertit 2,29 milions d'euros en 88 estacions de recàrrega de vehicles elèctrics des del 2016

A Catalunya circulen només 12.000 automòbils nets, l'1% del total, percentatge que haurà d'arribar al 100% el 2040

Eduardo López Alonso

Cotxe elèctric: punts de recàrrega, pocs i gratuïts

La xarxa de carregadors públics de cotxes elèctrics s'ampliarà en 22 fins al pròxim estiu. Ahir, la Generalitat va assegurar que la inversió destinada a la xarxa d’estacions elèctriques de càrrega ràpida amb destinació a automoció ha ascendit ja a uns 2,29 milions d’euros des del 2016 a través de l’Institut Català d’Energia (Icaen). En sis mesos hi haurà 22 punts més de recàrrega de vehicles elèctrics a Catalunya, fins a un total de 88, després de comprometre’s una inversió de 854.750 euros, i s’arribarà al centenar a finals del 2019.  

La denominada xarxa per a serveis en ruta és un primer pas en l’objectiu que tots els vehicles siguin elèctrics el 2040. Però el cert és que ningú sembla saber avui dia de quina manera s’aconseguirà aquest objectiu. La Taula d’Infrastructures de Recàrrega del Vehicle Elèctric a Catalunya celebrada ahir va ser una clara exponent de les incerteses generades per un canvi per al qual s’ha fixat l’objectiu (prohibir els cotxes alimentats per combustibles fòssils el 2040) però encara no la forma d’aconseguir-lo. Mentrestant, el parc de vehicles elèctrics és de només unes 12.000 unitats, sense que la iniciativa privada tingui incentius per invertir en punts de recàrrega. 

No obstant, l’exigència de reduir les emissions de CO2, que han augmentat el 18% des de 1990, ha situat a l’agenda sociopolítica una transició sense opció a ser retardada. Espanya és a la cua d’Europa en la instal·lació d’infraestructures de recàrrega de cotxes elèctrics. Actualment només l’1% dels cotxes són elèctrics i el 2040 aquest percentatge haurà d’haver passat al 100%.

Segons càlculs de la consultora KPMG, almenys fins a l’any 2027 el vehicle elèctric no sobrepassarà en vendes el dièsel. Amb aquestes dades, no falten les veus en la indústria automobilística i altres sectors afectats que reclamen que les mesures de reforma no vagin per davant del procés de canvi, ja que altrament les inversions seran en gran manera ineficients.

Mentre representants de les gasolineres reconeixien aquest dilluns l’”espant” creat al sector per la transició anunciada, per la destrucció del seu model de negoci, els administradors de finques reclamaven la necessitat de modificar el Codi Civil per permetre que les comunitats de propietaris puguin aprovar amb majoria simple la instal·lació de punts de recàrrega. Altres actors de la Taula es queixaven de l’actual gratuïtat del subministrament elèctric a cotxes, una cosa que bloqueja l’aparició de més inversions en estacions de recàrrega, per exemple a pàrquings privats d’ús públic. L’alt cost per potència contractada bloqueja la inversió.

El director de l’Institut Català d’Energia (Icaen), Manel Torrent, va anunciar que l’objectiu del Govern passa per aconseguir, a finals del 2019, una xarxa de 100 punts de recàrrega ràpida a Catalunya, de manera que "tothom tingui a menys de 30 quilòmetres de distància un punt de recàrrega". Les 22 noves estacions de l’any que ve, la gestió del qual anirà a càrrec d’ajuntaments i corporacions locals, estaran situades en 15 ubicacions. Manresa, Montmeló, Lleida, Figueres, Sant Feliu de Guíxols, Vandellòs, l’Hospitalet de l’Infant i Tarragona disposaran de dues estacions. En canvi, hi haurà una estació per municipi a les localitats de Vilobí d’Onyar, Cambrils, Móra la Nova, Móra d’Ebre, el Vendrell, Cervera, Sant Vicenç dels Horts i Vic. Aquestes localitzacions augmenten la cobertura geogràfica de la xarxa ràpida de recàrrega, la funció de la qual és donar recolzament a la demanda de mobilitat interurbana dels ciutadans i proporcionar-los la seguretat de què podran disposar d’estacions de recàrrega ràpida quan facin desplaçaments llargs en vehicle elèctric.

Ajuntaments

Les estacions de la xarxa pública –de les 88, 66 han sigut impulsades per l’Icaen i la resta per ajuntaments i tercers a compte propi– seran interoperables, així que serà possible accedir a qualsevol amb les targetes d’usuari emeses per les corporacions que gestionen les estacions, i en un futur, possiblement a través dels dispositius mòbils.

El director de l’Icaen ha precisat que l’impuls de la xarxa elèctrica pública s’emmarca en el Pla estratègic 2016-2019 per al desplegament de la infraestructura de recàrrega per al vehicle elèctric a Catalunya (Pirvec). En el marc del Pirvec, també s’ha constituït l’Aliança de municipis per a la interoperabilitat, s’han format més de 300 instal·ladors en la col·locació de punts de recàrrega vinculats a aparcaments privats o s’han realitzat propostes normatives al govern estatal per fomentar l’electrificació del transport per carretera. Actualment, només uns 12.000 vehicles elèctrics circulen a Catalunya, i un 1% dels nous turismes matriculats i un 4% de les motocicletes són elèctrics, mentre que un 9% dels cotxes matriculats són híbrids. A Espanya hi ha un parc de més de 35 milions de vehicles dièsel.