Consum

Aquesta setmana la gent compra 10 vegades més per internet que la resta de l'any

Durant aquest Black Friday es crearan uns 30.000 llocs de treball, segons el president de Red.es

El comerç electrònic va tenir un ritme de creixement del 23% el 2017, que ascendirà al 25% el 2018

getthumbsbyfilename

getthumbsbyfilename

3
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

El Black Friday és cada vegada més present en la societat espanyola i, tot i que la seva expansió arriba ja fins als comerços de proximitat, manté el seu caràcter 'online'. Tant és així que durant "aquesta setmana" la gent compra deu vegades més per internet en comparació amb la resta de l’any, és a dir, mentre el comerç electrònic suposa un 3% del total de manera habitual, durant aquests dies aquest percentatge s’eleva fins al 30%.

Així ho ha posat de manifest aquest dimarts el president de Red.es, David Cierco, durant la presentació de l’'Estudi sobre comerç electrònic B2C 2017' en el qual va ressaltar la importància de l’impacte que el Black Friday tindrà en l’ocupació aquest any: 30.000 llocs de treball més.

El comerç electrònic no para de créixer

"Fa deu o quinze anys comprar roba per internet es veia com una cosa absolutament impossible, i ara és el producte més comprat". Amb aquesta reflexió al final de la presentació de l’estudi, el director general de Red.es, David Cierco, resumia el moment de normalització que viu un sector en expansió que l’últim any va assolir un volum de negoci de 31.347 milions d’euros, un 23,6% més que l’any 2016.

Una democratització que es preveu que segueixi el seu camí de creixement aquest any (2018) amb un augment que des de Red.es xifren pròxim al 25%. "La tendència és d’acceleració en el creixement, amb la qual cosa podem assolir els 40.000 milions d’euros", afegia Cierco, que va situar Espanya com a quarta potència en volum de negoci ‘online’.

El motiu d’aquest creixement el 2017 es deu a l’augment del nombre d’internautes, que va superar el 2017 els 34 milions de persones –el 86,4% de la població espanyola de més de 15 anys– i va créixer en 4,7 punts percentuals; el percentatged’internautes compradors, que arriben ja als 22,9 milions d’individus –el 67% de la població internauta– fet que suposa un increment d’1,5 punts percentuals respecte a l’any anterior i un augment del 14% en la despesa mitjana per comprador que va arribar als 1.366 euros.

El futur passa pels continguts digitals

La contractació de continguts digitals, com pot ser la televisió de pagament, ha crescut un 8% l’últim any, per la qual cosa des de Red.es preveuen que es mantingui i s’incrementi notablement aquest segment l’any vinent. No obstant, la roba, complements i articles esportius continuen liderant el negoci 'online' i suposen un 50,5% dels productes, seguit de les reserves d’allotjament i paquets turístics (47,7%) i els bitllets de transport (45,8%).

Així mateix, es preveu que hi hagi unademocratització més elevada del perfil del comprador, que avui dia encara mostra una preponderància masculina –els homes representen al 53% del total de compradors–, i de l’edat predominant, que se situa entre els 35 i els 49 anys (37,8%). No obstant, el percentatge d’internautes compradors d’entre 25 i 34 anys es va reduir en dos punts percentuals fins al 20,6%.

Notícies relacionades

Per la seva banda, una altra tendència "clara" es dirigeix cap a la compra des del telèfon mòbil per realitzar l’adquisició "des de la tranquil·litat del sofà de casa o des del llit, molt més còmode que des de l’ordinador", deia Cierco. El 2017, el 42,7% dels internautes compradors han adquirit o contractat algun producte o servei des del mòbil precisament la majoria gràcies a la comoditat (59,8%).

Integració botigues físiques i espai 'online'

D’altra banda, Cierco va posar èmfasi en la relació entre les botigues físiques i les compres a la xarxa que, a poc a poc, es van integrant per trobar cadascuna el seu propi nínxol de mercat. Per exemple, el 76% de les persones que no compren a través d’internet sí quebusquen a la xarxa el producte abans d’anar a la botiga física: "Jo crec que això serà una mica la integració que es produirà entre espais físics i digitals", va reconèixer.