TRANSPORT
TMB desenvolupa un minibús 100% elèctric que donarà servei a Barcelona
El projecte ha sigut desenvolupat íntegrament a Catalunya

tmb
Cotxes elèctrics, motos elèctriques, patinets elèctrics... ¿Per què no autobusos 100% elèctrics? Fa temps que Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) adapta la seva flota per reduir les emissions de gasos contaminants, però no és senzill trobar autobusos 100% elèctrics que tinguin una autonomia suficient per aguantar una jornada sencera sense passar per les cotxeres. És per això que la solució trobada per la firma pública de transport ha sigut posar fil a l’agulla, arribar a acords amb el sector privat i desenvolupar la seva pròpia solució: un minibús elèctric amb autonomia de 16 hores.
El primer prototip d’aquest nou vehicle s’ha donat a conèixer en el marc de la Smart City Expo World Congress (SCEWC), que se celebra a Barcelona fins dijous. Es tracta d’un producte conjunt que sigut desenvolupat íntegrament per empreses catalanes en el marc de l’estratègia d’investigació i innovació RIS3CAT, que gestiona Acció i que està cofinançada pel programa Fons Europeu de Desenvolupament Regional de la Unió Europea (Feder).
"TMB sempre ha sigut pionera en l’adopció en la flota de noves solucions", ha destacat la presidenta de TMB i regidora de Barcelona, Mercedes Vidal, en la presentació del nou minibús. "Reuneix les millors característiques per donar servei de proximitat i fer-ho amb la tecnologia més neta disponible", ha afegit.
Per a Vidal, la clau és que malgrat que la mobilitat verda es veu cada vegada més al vehicle privat, en qüestions de transport col·lectiu de grans mides és més difícil trobar solucions. Davant d’aquesta falta d’oferta, TMB com a operador de transport i prestador del servei, Applus Idiada (empresa d’enginyeria), Indcar (carrosseria), Eurecat (centre tecnològic) i Millor Battery (fabricant de bateries) es van unir per impulsar aquest projecte, que ha comptat amb una aportació de 488.000 euros del programa Feder.
El minibús ha sigut dissenyat per a un "ús urbà intensiu en recorreguts d’alta exigència com els autobusos de barri de TMB" i tenint en compte les característiques dels nuclis antics de la ciutat, ha destacat Vidal. El vehicle compta amb unes dimensions de 7,21 metres de llarg per 2,43 d’ample i capacitat per a 22 passatgers (10 d’ells asseguts), i compta amb rampa accessible. Amb bateries modulars de 135 kWh d’uns 4.000 cicles de vida, "l’autonomia és suficient per a una jornada completa de treball també a l’estiu amb l’aire condicionat", ha afegit Vidal.
El prototip passarà ara el cicle de proves amb el bus buit, im farà uns 4.000 quilòmetres simulant recorreguts reals. D’aquí uns tres mesos haurà finalitzat aquesta prova i es podrà decidir si s’obre concurs per renovar la flota de TMB.
- "Tiren per terra tot el nostre esforç"
- Reforma de l’Administració El Govern impulsa una llei per millorar el procés de selecció dels funcionaris
- Seguretat Social L’edat real de jubilació dels assalariats supera per primera vegada els 65 anys
- CONGRÉS Els socis salven Sánchez de comparèixer
- Dol en el cine espanyol Mor Verónica Echegui, l’actriu que es va saber desmarcar de ‘la Juani’
- Científics desmenteixen el mite dels 10.000 passos al dia: aquest és el número real
- Obituari Adéu a Eusebio Poncela, l'actor al límit d''Arrebato' i 'La llei del desig'
- Els comptes del 2026 ERC i Comuns amenacen d’endarrerir la negociació dels pressupostos d’Illa
- ÒBIT Mor l’actor Eusebio Poncela als 79 anys
- Polèmica als EUA Els pares d’un adolescent que es va suïcidar després de parlar amb ChatGPT denuncien OpenAI i Sam Altman