CONSUM

Dia estudia la venda de Clarel i el tancament de botigues a Espanya

Les vendes del grup van caure en els nou primers mesos del 2018 el 13,9%

clarel-4-mini-800x600

clarel-4-mini-800x600

3
Es llegeix en minuts

El grup Dia estudia la venda de la seva divisió de botigues Clarel, centrada en la venda de productes per a la cura personal, bellesa i llar, així com el tancament de supermercats a Espanya el rendiment dels quals està per sota del que s’esperava. Així ho ha explicat en una conferència amb analistes el nou conseller delegat de la companyia, Antonio Coto –en el càrrec des de l’agost–, que ha avançat les línies mestres del pròxim pla estratègic de Dia en què estan treballant.

Coto ha precisat que va recomanar al consell d’administració en una reunió feta dilluns analitzar "alternatives estratègiques" per als actius del grup que no formen part del "cor" del negoci, com és el cas de Clarel, que compta actualment amb 1.271 establiments entre Espanya Portugal.

S’hi suma la posada a la venda de la seva divisió especialitzada en comerç a l’engròs (‘cash&carry’), amb l’ensenyaMax Descuento, que compta amb 35 locals.

El nou conseller delegat ha garantit que va rebre el recolzament del consell a aquestes mesures i ha assenyalat que la decisió sobre Clarel s’explica per la necessitat de centrar-se en el focus del seu negoci –amb referència als supermercats Dia– i no per qüestions de rendibilitat o vendes.

"La companyia opera en un ambient financer diferent del que hi havia abans, per això necessitem una estructura de capital diferent. Hi estem treballant", ha reconegut, al ser preguntat sobre la hipotètica necessitat de requerir un augment de capital.

El pla estratègic liderat per Coto pretén col·locar el consumidor al centre de totes les decisions en la seva activitat a Espanya i Portugal, una cosa que ja va implementar a l’Amèrica Llatina, on ha sigut el màxim responsable de les operacions de Dia els últims anys.

"Volem també centrar-nos en marca blanca [...] Aquests canvis no es poden implementar totalment en tres mesos, però és la línia per la qual volem anar", ha revelat.

A Espanya, ha considerat positives les dades de les ensenyes La Plaza –que dona protagonisme als frescos– i Dia&Go –especialitzada en conveniència–, amb creixement de vendes del 8% i el 20 % en relació amb l’any anterior, respectivament.

No obstant, Coto ha admès "errors" en l’estratègia del grup fins ara a Espanya i que l’ambiciós programa de reformes dels seus supermercats engegat per l’anterior equip de gestió va ser "menys exitós del que s’esperava.

Un equip analitzarà el tancament dels locals a Espanya que tinguin un rendiment per sota de l’esperat, però es preveuen noves obertures en determinades comunitats autònomes i es treballarà per millorar la percepció del client sobre l’oferta de DIA.

"Serem molt més disciplinats en cada euro que invertim, igual que en el seguiment i control dels retorns", ha dit.

Resultats

Les vendes del grup de supermercats Dia van caure en els nou primers mesos del 2018 el 13,9%, fins a 5.490,5 milions d’euros, en comparació amb un any abans, segons els resultats donats a conèixer aquest dimarts, en què no s’ha aportat xifres sobre l’evolució del seu benefici a causa de "la realització d’una prova de deteriorament" dels seus actius.

En la informació enviada a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) la companyia ha explicat que esperarà al resultat d’aquestes proves "per avaluar si hi ha la necessitat de proveir" part dels seus beneficis.

Notícies relacionades

El resultat brut d’explotació (ebitda) ajustat es va desplomar un 24% entre el gener i el setembre, fins als 281,1 milions d’euros, en comparació amb la dada revisada a la baixa recentment del 2017.

De fet, les vendes netes a Espanya i Portugal van baixar un 4% en aquest mateix període, fins als 3.880 milions d’euros.