Segons l'OIT
1 de cada 4 dones a Espanya no treballa per cuidar els fills o les persones grans de la família
16 milions de persones realitzen treballs de cures sense remunerar a Espanya, el 14,9 % del PIB

dia-de-los-abuelos-2018
"El treball de cures no remunerat constitueix el principal obstacle per a la participació de les dones en el mercat de treball", ha indicat aquest dilluns la directora de condicions laborals i igualtat de l’Organització Internacional del Treball (OIT), Manuela Tomei. I les dades li donen la raó: el 25 % de les dones espanyoles en edat laboral reconeix no buscar feina perquè s’han de cuidar dels fills o les persones grans de la família, segons un informe de l’OIT. Un percentatge superior al de països veïns, com Portugal (13%) o França (10%).
Però també en l’àmbit mundial aquesta és la principal excusa indicada per les dones en edat de treballar per estar fora del mercat laboral. Des del començament de l’any, 606 milions de dones han assenyalat no estar disponibles per treballar ni buscant una feina per aquesta raó, mentre que en el cas dels homes la xifra descendeix a 41 milions.
L’OIT entén per treball de cures la realització de qualsevol activitat directa relacionada ambl’atenció d’un nen o d’una persona gran, la seva alimentació o aprenentatge, així com indirecta, és a dir, la neteja de la casa o les tasques de cuina. En aquest sentit, a Espanya el 2018 es van fer servir 130 milions d’hores a aquestes activitats, cosa que correspon a 16 milions de persones treballant vuit hores al dia sense percebre cap remuneració, és a dir, l’equivalent al 14,9 % del PIB espanyol si aquestes hores es paguessin segons el salari mínim.
Bretxa de gènere
Un treball sense salari que, a més, té un component de gènere, ja que el 68% del temps total dedicat a aquest tipus de tasques el fan les dones, és a dir, les dones dediquen 2,1 vegades més temps que els homes a la cura dels fills i de les persones grans de la família. No obstant, aquesta diferència s’està reduint molt lleugerament. Els últims 20 anys la contribució de les dones a aquestes tasques ha disminuït a una velocitat anual de 2,1 minuts per dia a l’any, mentre que la dels homes ha augmentat en 1,1 minuts.
Una bretxa que s’accentua encara més en el cas de famílies amb fills menors de 6 anys. Segons Tomei, la paternitat "suposa un premi" en termes d’inserció al mercat laboral, ja que tenir un fill suposa una taxa d’ocupació del 83,2% per als homes mentre que no tenir-lo se situa en el 73,9%. Per a les dones la taxa d’ocupació augmenta molt lleugerament de 65,7% amb fills al 65,2% sense. "És un reflex de la situació en què l’home es considera que ha de satisfer les necessitats de la família i la dona és la cuidadora i la treballadora secundària, que ajuda en el pressupost familiar però no constitueix un agent econòmic d’importància", ha resumit.
L’any 2015 hi havia a Espanya 10 milions de persones que necessitaven cures (7 milions eren menors de 15 anys i 3 milions de gent gran). Unes xifres que es reduiran de cara a l’any 2030 fins als 8,8 milions i hi haurà un canvi de composició, a causa de l’envelliment de la població (5,6 milions de menors de 15 anys i 3,2 milions de gent gran).
- Novetats en el format RTVE pren mesures amb 'La familia de la tele': separa Aitor Albizua i Inés Hernand de María Patiño i elimina el cor d'un dels seus blocs
- incident als voltants de l’estadi Detinguda la dona que va atropellar 15 aficionats de l’Espanyol
- Seguretat Social El Govern central vol facilitar que els jubilats combinin la seva pensió amb un ‘minijob’
- Radiografia d’un campió La Lliga de la revolució de Flick
- Famosos La gran ficada de pota de Lola Índigo després de l’atropellament a Cornellà: ha hagut de demanar perdó
- Com evitar les trucades ‘spam’ Ni respondre ni bloquejar el número: això és el que has de fer per acabar amb les trucades ‘spam’ per sempre
- Alerta roja Salten les alarmes a la Guàrdia Civil davant el creixement de l’estafa del supermercat que està buidant els comptes bancaris
- Avís Què és el 'mètode de la sembra'? La Guàrdia Civil alerta sobre aquest tipus de robatoris en aparcaments
- Racons emblemàtics de Catalunya L'increïble poble de conte a menys de 40 minuts de Manresa
- Aliança amb Silicon Valley Els Estats Units llancen una campanya contra la Unió Europea per la seva regulació dels gegants tecnològics