10 d’ag 2020

Anar al contingut

JOGUINES

Toys 'R' Us continuarà a Espanya i a Portugal després de ser comprada

Els compradors mantindran les botigues i els llocs de treball

Josep M. Berengueras

La històrica firma de joguines Toys ‘R’ Us no tancarà a Espanya. Un grup d’inversors, tant externs com de l’equip gestor de la firma, han adquirit els actius de Toys ‘R’ Us Iberia i anunciat que la companyia mantindrà tant a Espanya com a Portugal “totes les botigues” i “els llocs de treball”. La firma ocupa 1.300 persones als dos països.

La crisi mundial de Toys ‘R’ Us es va desencadenar l’any passat, afligida per un enorme deute i d’una caiguda de vendes provocada per l’auge del comerç electrònic. La firma es va enfonsar, es va declarar en fallida als Estats Units i al Regne Unit, i va haver de tancar totes les seves botigues al no trobar comprador.

A la recerca d’una solució

A Espanya ha tingut més èxit. La societat Toys ‘R’ Us Iberia va començar al març la recerca d’una sortida a la crisi, i va optar per intentar trobar un grup d’inversors que apostés per l’empresa. A finals de març d’aquest any, la filial immobiliària del grup, Toys ‘R’ Us Iberia Real Estate (que pertany a Toys ‘R’ Us Iberia), va sol·licitar acollir-se voluntàriament a concurs de creditors per “protegir” els 26 immobles que posseeix, i ja a l’abril, el jutjat del Mercantil número 7 de Madrid va declarar en concurs voluntari a la firma. Després de la compra, el concurs voluntari de la filial s’anul·larà, van afirmar fonts coneixedores de l’operació.

Les botigues van continuar funcionant amb normalitat a la Península mentre es buscava una solució que s’ha cuinat aquest estiu: finalment, la societat d’inversió portuguesa Green Swan i una part de l’actual equip de gestió han arribat a un acord per comprar el 100% de la societat espanyola. L’inversor, representat per Paulo Andrez, es quedarà amb el 60% de la firma, mentre que els actuals gestors aconseguiran el 40% restant. L’operació, entre l’adquisició i la inversió en el negoci, representa una inversió d’uns 80 milions d’euros en quatre anys.

“Aquest procés garanteix la continuïtat del negoci Toys ‘R’ Us a Espanya i a Portugal, així com el manteniment de totes les botigues i el manteniment dels llocs de treball”, va destacar l’empresa en una nota. Segons els inversors, l’empresa “continuarà el seu negoci i iniciarà un ambiciós projecte de desenvolupament a Espanya i a Portugal”. De fet, la companyia ha anunciat que inaugurarà al setembre una nova botiga a Madrid, al centre comercial Isla Azul. En les properes setmanes es definiran els nous objectius de la companyia, que actualment disposa de 51 botigues a Espanya i de 10 a Portugal, així com les botigues ‘online’, i 1.300 treballadors.

La compra porta també canvis a l’equip gestor. Paulo Sousa Marques serà el nou conseller delegat de Toys ‘R’ Us Iberia. En la nota, aquest ha afirmat que estan “segurs de l’èxit a futur” de la firma. Per la seva part, Jean Charretteur, fins ara director general d’Iberia França, ha afirmat que “comença una etapa il·lusionant i ja estem treballant a la campanya de Nadal”. 

Resultats

La firma va tancar el 2016 (últim any amb comptes disponibles) amb 198,96 milions d’euros de facturació (el 5,22% menys) i unes pèrdues d’1,67 milions d’euros (una millora del 17,22% respecte dels 2,02 milions perduts el 2015).

Internet pressiona a les botigues de joguines tradicionals

Internet està canviant la forma com compren els usuaris, i com a conseqüència d’això, l’aspecte de les artèries comercials de les ciutats. Un dels sectors més afectats és el de les empreses que venen joguines, que han vist com la gent prefereix comprar un article en pocs clics que apropar-se a una botiga a veure si hi ha el producte.

El cas de Toys ‘R’ Us és el més icònic: el desembre del 2015 va haver de clausurar la històrica botiga estrella de Times Square (Nova York) al no poder fer front al lloguer. L’elevat deute i la caiguda de vendes van arrossegar el gegant de les joguines a la fallida.

A Espanya, mentrestant, altres històriques marques no passen pels seus millors moments. El grup de Zaragoza Imaginarium va tancar el 2017 amb una xifra de negoci de 49,76 milions d’euros, el 41% menys, pel “tancament de determinades unitats de negoci o botigues amb baixa rendibilitat”. L’Ebitda va ser de -4,68 milions i un resultat net d’11,8 milions.

Temes: Joguines