Guia per instal·lar un punt de recàrrega

A Espanya només hi ha 146 carregadors domèstics de cotxes elèctrics

La dificultat per instal·lar punts de recàrrega frena l'expansió del cotxe elèctric a Espanya

conexin

conexin

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

A Espanya només hi ha 146 punts de recàrrega domèstics per a automòbils elèctrics. A pesar que els cotxes elèctrics es reforcen com a alternativa futura de mobilitat, el cert és que el panorama pràctic del seu ús encara està una mica allunyat de l’òptim. Segons l’estudi 'Previsions en el mercat d’automòbils elèctrics’ realitzat per la consultora DBK, el parc d’automòbils elèctrics espanyol assolirà les 115.000 unitats en circulació l’any 2020 i multiplicarà per cinc les 23.215 unitats que es van assolir el 2017. Malgrat això, aquest estudi estima que hi ha uns 2.800 punts de recàrrega totals, però dels quals només 146 són domèstics. Els obstacles per a la instal·lació d’estacions de recàrrega als garatges de manera massiva són molts i suposen un fre per a l’expansió del cotxe elèctric a Espanya.

Les opcions

La selecció de l’equipament més adequat depèn de la instal·lació elèctrica disponible, el vehicle i la potència que es pugui assignar al punt. En instal·lacions domèstiques la recàrrega sol ser lenta, de 16 A i 3,7 kW. Usualment aquesta recàrrega es realitza en horari nocturn, període en què el preu de l’energia és més baix. Existeixen opcions més ràpides, fins a 7 kW, però requereixen circuits dedicats i tenen un cost molt alt.

Plaça privada

Si es té una plaça de garatge individual en propietat, el més comú és acoblar el punt de recàrrega directament al comptador de la xarxa elèctrica de la vivenda. D’aquesta manera té un cost més baix. D’altra banda, hi ha la possibilitat de fer la connexió des del quadre general de comandament i protecció, tot i que la instal·lació és més costosa.

Opcions existents

Si es té una plaça de garatge comunitària, el procés és informar del punt de recàrrega al president per elegir entre les instal·lacions possibles. La troncal, que disposa d’un comptador principal a l’origen de la instal·lació, dona servei a tots els cotxes del garatge. Una altra opció, que és la més costosa, és la instal·lació amb un comptador principal per a cada punt de recàrrega. La instal·lació amb circuit addicional en vivendes familiars és un altre tipus. I, finalment, hi ha la instal·lació individual. En aquest tipus de recàrrega s’explica amb un comptador principal comú per a la vivenda i per al punt de recàrrega i sol ser la més barata. 

Impuls públic

Notícies relacionades

La Generalitat de Catalunya també preveu involucrar el sector privat amb la instal·lació de punts de càrrega als aparcaments de les comunitats de veïns en règim de propietat horitzontal. En concret, aquesta mesura tindria com a objectiu llançar un pla d’ajuts per a un total de 300 aparcaments comunitaris, segons el Govern. A més, l’Institut Català d’Energia (ICAEN) ha desenvolupat un visor d’estacions de càrrega que permet ubicar en un mapa els punts i informació en temps real sobre el seu estat.

Només per a minories

El supòsit d’instal·lació elèctrica per a la recàrrega de cotxes més costós és el que afecta garatges comunitaris on no hi ha vivenda. Si la instal·lació més bàsica té un cost d’uns 1.000 euros (vivenda unifamiliar), la complexitat que suposa electrificar les places d’un garatge privat comunitari es pot disparar. Serà necessari derivar des de la caixa d’entrada elèctrica un cable específic per a cada plaça i el seu propietari haurà de tenir un contracte amb la companyia elèctrica específic per a aquest punt de subministrament, amb el seu comptador corresponent. En aquestes condicions l’expansió dels vehicles elèctrics serà difícil a Espanya, on la majoria de la població viu en pisos i les places de garatge tendeixen a ser de lloguer o un patrimoni allunyat de les majories.