VACANCES EN L'AIRE

Vaga a Ryanair el 25 i el 26 de juliol

Els tripulants de cabina d'Espanya, Itàlia, Bèlgica i Portugal convoquen la vaga

La firma opera a Espanya uns 2.000 vols al dia, amb 250.000 psajeros

4
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

Els tripulants de cabina (auxiliars de vol) de Ryanair faran vaga el 25 i el 26 de juliol (dimecres i dijous), en plena temporada alta. La convocatòria és dels sindicats  d’Espanya, Itàlia, Bèlgica i Portugal, per la qual cosa aquests seran els països on hi haurà més afectació. A Espanya, uns 250.000 passatgers es podrien veure afectats cada dia.

L’aturada la convoquen els sindicats espanyols USO i Sitcpla, SNVPAC (Portugal), UIL (Itàlia) i CNE (Bèlgica). USO Sector Aéreo calcula que el seguiment de la vaga serà "massiu" entre els tripulants de cabina de Ryanair davant de "les penoses condicions laborals que suporten actualment".

Segons el sindicat, el 75% de la plantilla està contractada a través d’empreses de treball temporal, subjecte a la legislació irlandesa, sense salari base i cobrant únicament per les hores de vol, la qual cosa provoca "una tremenda inseguretat i inestabilitat laboral". "No descartem que després d’aquestes dates hi hagi més vagues i no descartem que altres països s’hi uneixin" si no s’assoleix un acord, ha assegurat el responsable de vols del sindicat USO, Ernesto Iglesias.

1.800 empleats convocats a la vaga a Espanya

A Espanya estan cridats a la vaga més de 1.800 tripulants de cabina. Entre els quatre països hi ha més de 4.000 empleats convocats a l’atur, que amenaça d’alterar les vacances d’estiu de milers de persones.

"USO ha intentat negociar amb Ryanair des del desembre de l’any passat, mes en què la companyia va anunciar la seva intenció de reconèixer els sindicats. No obstant, Ryanair ha mostrat en reiterades ocasions que no busca negociar, sinó imposar unilateralment a tots els seus treballadors la submissió a la legislació laboral irlandesa i la renúncia forçada dels treballadors d’acudir als tribunals espanyols en favor dels irlandesos. Ryanair només accepta, fins al moment, incorporar alguns beneficis relacionats amb permisos per paternitat", ha denunciat un dels sindicats convocants.

Resposta de Ryanair

Ryanair ha destacat aquest dijous que les demandes dels tripulants de cabina (TCP) "no tenen sentit". En resposta a la carta de demandes realitzades ahir des de Dublín pels auxiliars de vol, la 'low cost’ ha afirmat que està "en intenses negociacions amb sindicats nacionals de tripulació de cabina de tot Europa".

L’aerolínia ha defensat que un TCP de la companyia guanya fins a 40.000 euros anuals, i que treballen amb un torn fix de cinc dies treballats i tres seguits de vacances. "O el que és el mateix, un cap de setmana llarg de tres dies cada setmana", ha apuntat. També ha destacat que, per llei, no poden volar més de 900 hores anuals (una mitjana de 18 hores setmanals), i que disfruten de torns que superen tots els requeriments mínims de descans de l’agència europea de seguretat EASA.

També reben, segons l’empresa, formació gratuïta, prestació per malaltia i una bonificació per uniformes anual de 400 euros, "incentius per vendre productes a bord" i "junt amb les vacances pagades poden agafar permisos no retribuïts quan ho desitgin". "Tots aquests punts, a més d’altres, s’estan negociant en aquestes reunions, i ja hem tancat acords amb el Regne Unit i Itàlia", ha afegit l’aerolínia. 

Estiu amb afectacions a Barcelona i Madrid

Es preveu que la vaga tingui afectació a tot Europa, però en especial a Espanya, on l’aerolíena és la líder del mercat (en els primers cinc mesos de l’any, amb 17,7 milions de passatgers). Actualment, l’aerolínia opera uns 2.000 vols diaris i als aeroports espanyols compta amb 13 bases: Santiago de Compostel·la, Madrid, Barcelona, Girona, València, Alacant, Màlaga, Sevilla, Palma, Eivissa, Lanzarote, Gran Canària i Tenerife. 

A l’aeroport de Barcelona, per exemple, Ryanair és la segona aerolínia que més passatgers ha transportat des de començaments d’any, amb 2,9 milions de viatgers fins al maig (la primera és Vueling, amb 7 milions). Mentrestant, a l’Adolfo Suárez Madrid-Barajas, Ryanair és la tercera amb més passatgers, amb 2,8 milions de viatgers (només superada per Iberia, gairebé 6 milions, i Air Europa, 3,3 milions). A la resta d’aeroports d’Aena del 'top 10' amb més passatgers, Ryanair és l’aerolínia que més persones transporta.

Vaga de pilots

Notícies relacionades

La vaga dels tripulants de cabina de Ryanair se suma a una altra convocatòria d’aturades que han realitzat els pilots de la 'low cost’ a Irlanda. En aquest cas, el col·lectiu de pilots ha convocat una vaga de 24 hores per al pròxim 12 de juliol.

Segons Ryanair, aquesta vaga tindrà una afectació del 7% dels vols de la firma en aquella jornada.

Els drets dels consumidors

La companyia 'on line' Reclamador.es recorda que els passatgers afectats per la vaga podran reclamar. Si l’empresa no els avisa amb 15 dies d’antelació de la cancel·lació / canvi d’horari, podran demanar una compensació de 250 o 400 euros, si no s’arriben a enlairar o arriben a destinació amb tres hores o més de retard. També podran reclamar, segons l’empresa, nits d’hotel contractades en la destinació, per exemple.