indústria aeronàutica

Boeing i Embraer crearan una societat conjunta

El grup dels EUA controlarà el 80% de l'empresa per potenciar els avions de negocis en la qual la brasilera tindrà el 20%

jgblanco37833501 file photo   a united airlines boeing 787 taxis as a united 170327142122

jgblanco37833501 file photo a united airlines boeing 787 taxis as a united 170327142122 / LOUIS NASTRO

3
Es llegeix en minuts

Boeing Embraer han anunciat la firma d’una carta d’intencions per crear una 'joint venture' per a la combinació dels seus negocis, en la qual el constructor nord-americà tindrà una participació del 80%, valorada en 3.800 milions de dòlars (3.245 milions d’euros), i la firma aeronàutica brasilera el 20% restant.

Segons els termes de l’operació, el 100% de les operacions d’aviació comercial d’Embraer estan valorades en 4.750 milions de dòlars (4.055 milions d’euros).

L’acord no vinculant proposa la creació d’una societat conjunta formada per la divisió d’aviació comercial i de serveis d’Embraer, que s’alinearà de manera estratègica amb les operacions de desenvolupament comercial, producció, màrqueting i serveis integrals de Boeing.

Es preveu que el procés de tancament dels detalls financers i operatius, així com les negociacions dels contractes definitius continuïn els pròxims mesos. En tot cas, està subjecte a l’aprovació d’accionistes, reguladors –inclòs el Govern del Brasil–.

L’operació es podria tancar a finals del 2019, entre 12 i 18 mesos després de la firma dels acords definitius, si les aprovacions es reben en els terminis previstos.

S’estima que l’aliança entre les dues empreses, que van iniciar converses avançades per combinar els seus negocis el desembre del 2017, augmenti el benefici per acció de Boeing a partir del 2020 i generi unes sinergies en costos aproximades de 150 milions de dòlars (128 milions d’euros) anuals abans d’impostos per al tercer any.

Així, no afectarà les previsions financeres ni de Boeing ni d’Embraer per a l’exercici del 2018. Ni en el cas de Boeing, apunta la firma nord-americana, a l’estratègia d’utilització de tresoreria o al compromís de tornar pràcticament el 100% del flux de caixa.

Una vegada finalitzada, la 'joint venture' d’aviació comercial estarà dirigida per un equip ubicat al Brasil, que comptarà amb un president i un conseller delegat. A més, Boeing tindrà el control operacional i de gestió de la nova companyia, que reportarà directament a Muilenburg.

Amb aquesta aliança, el constructor nord-americà es posicionarà al mercat delsavions de negocis, fins ara amb menys desenvolupament entre els grans fabricants aeronàutics. D’aquesta manera, oferirà avions d’entre 70 i 450 seients, a més de vaixells de càrrega.

La 'joint venture' es convertirà dins de l’estructura del constructor nord-americà en un dels centres d’excel·lència de Boeing per al disseny, fabricació i suport d’avions comercials de passatgers, plenament integrat a la cadena de producció i subministrament.

Aquest segment del mercat d’aeronaus de 100-150 seients s’espera que representi més de 6.000 nous avions els pròxims 20 anys, segons la indústria aeronàutica.

Precisament, Airbus i la canadenca Bombardier han posat en marxa aquest mateix mes una aliança amb la compra per part de la companyia europea el 50,1% de C Series Aircraft Limited Partnership (CSALP), la societat encarregada de la producció del programa C-Series de passadís únic, davant de l’ofensiva comercial de la seva rival Boeing anunciada l’any passat.

"Aquesta important col·laboració encaixa clarament amb l’estratègia a llarg termini de Boeing d’invertir en creixement orgànic i aportar valor als accionistes", ha afirmat el president i conseller delegat de Boeing, Dennis Muilenburg.

El primer executiu de Boeing ha explicat que l’aliança anunciada avui es complementa a més amb els acords estratègics que promouen i acceleren els plans de creixement de la companyia.

En el marc de l’acord, les dues companyies promouran a més el desenvolupament de nous mercats i aplicacions per a productes i serveis de Defensa, en particular l’avió KC-390 multimissió, a partir d’oportunitats identificades de manera conjunta.

Notícies relacionades

"Les inversions conjuntes en la comercialització mundial del KC-390, així com diversos acords específics en camps com l’enginyeria, la investigació, el desenvolupament i la cadena de subministrament, potenciaran els beneficis mutus i milloraran encara més la competitivitat de Boeing i Embraer", ha apuntat el responsable de relacions amb els inversors de la brasilera, Nelson Delgado.

Boeing i Embraer han cooperat durant més de 20 anys, especialment al’avió de càrrega militar KC-390, que està sent construït per l’empresa brasilera.

Temes:

Empreses