comerç transfronterer

Els països de la UE aproven noves mesures per combatre el frau de l'IVA

Els sistemes informàtics reemplaçaran el processament de la informació a mà

 

  / ÁLVARO MONGE

1
Es llegeix en minuts

Els ministres d’Economia i Finances de la Unió Europea (UE) van acordar aquest divendres noves mesures per millorar la cooperació entre les autoritats tributàries dels estats membres a fi d’atallar el frau de l’IVA. Segons els càlculs comunitaris, els països deixen de recaptar cada any entre 150.000 i 160.000 milions d’euros per errades en el sistema de l’IVA i es perden 50.000 milions només pel frau en operacions transfrontereres.

El ministre de Finances búlgar, Vladislav Goranov, el país del qual exerceix la presidència de la UE aquest semestre ha dit que aquestes quantitats són "inacceptablement altes" i que "millorar la cooperació entre les administracions fiscals és essencial per acabar amb el frau".

Les normes reforcen l’intercanvi d’informació entre les autoritats tributàries, que ara compartiran de manera sistemàtica les dades sobre grups organitzats embolicats en els casos de frau més importants. A més s’introdueixen nous instruments que permetran, per exemple, dur a terme investigacions administratives conjuntes, i es potenciarà l’ús de sistemes informàtics per reemplaçar totalment el processament de la informació a mà.

L’objectiu és frenar algunes de les formes més comunes de frau, com el denominat frau de carrusel que es produeix quan les mercaderies són comprades i venudes a través de les fronteres sense que ningú pagui l’IVA. També el frau al comerç d’automòbils de segona mà o l’abús dels esquemes que permeten eximir d’IVA les importacions de certs béns.

Notícies relacionades

La regulació, proposada el 2017 per la Comissió Europea, busca reduir les deficiències trobades el 2016 pel Tribunal de Comptes, que va advertir a més que la falta de dades comparables entre els països minava els esforços comunitaris de lluitar contra aquesta xacra. La mesura, adoptada per unanimitat, serà ara publicada al diari oficial de la UE i entrarà en vigor 20 dies després, ja que l’Eurocambra no l’ha d’avalar.

Les mesures per a intercanvi automàtic d’informació de duanes i registre de vehicles, no obstant, no s’aplicaran fins al gener del 2020 per donar temps a desenvolupar la tecnologia que requereixen.