consell de ministres

El Govern aprova una llei per protegir el taxi davant Uber i Cabify

El Consell de Ministres posa en marxa una norma per avançar-se a una possible sentència adversa del Suprem

uber

uber

2
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

El Consell de Ministres ha aprovat un reial decret per protegir el sector del taxi davant nous operadors de transport urbà com Uber i Cabify. A proposta del Ministeri de Foment, el Govern ha elevat a rang de llei que només hi pugui haver un VTC (llicència de vehicles amb conductor, amb les quals operen aquestes noves companyies) per cada 30 taxis, així com la limitació que obliga aquests vehicles a fer el 80% dels seus trajectes dins de la comunitat autònoma on estan registrats. Uber ha qualificat d'"oportunitat perduda" la decisió del Consell de Ministres.

Les dues mesures aboquen el departament dirigit per Íñigo de la Serna a elevar el conflicte que l'enfronta a la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) des del 2015. Aquestes limitacions estaven incloses al Reglament d'Ordenació dels Transports Terrestres (ROTT) d'aquell any, que l'organisme regulador presidit per José María Marín Quemada va recórrer davant el Tribunal Suprem.

La CNMC considera que el reglament de l'Executiu restringeix la competència i limita la capacitat d'elecció dels usuaris. El cas va quedar vist per a sentència dimarts passat. Però el Govern ha volgut avançar-se a un possible dictamen contrari als seus interessos, que apostés per una liberalització del sector, i per això ha elevat a rang de llei les controvertides limitacions als VTC.

No és l'únic front que tenen obert: el regulador també ha recorregut davant el Suprem els nous requisits que l'Executiu va aprovar el desembre del 2017 per als VTC. En aquest cas, es tracta de la prohibició de vendre les llicències en els dos anys posteriors a la seva consecució i l'obligació d'anotar en un registre públic tots els serveis de transport que realitzin per constatar que s'ajusten al que estableix la legislació.

Aplaudiment del taxi

La Federació Espanyola del Taxi (Fedetaxi) ha revelat que ha mantingut una reunió amb De la Serna aquest matí i ha aplaudit el projecte de Foment, que segons ell "pretén estabilitzar el mercat i que existeixi una competència més lleial" per després "anar avançant en altres mesures procompetitives" en el sector del transport de passatgers amb conductor en vehicles de fins a nou places.

Si no s'aprova, assegura l'organització de taxistes, una possible sentència del Suprem contrària a la posició del Govern "podria haver donat accés a nous milers de llicències VTC i inundar el mercat". Després de la seva possible aprovació, l'Executiu traslladarà la norma al Congrés per obtenir el suport de la Cambra i amb rang de decret llei. El termini per obtenir l'aprovació de la cambra és de 30 dies des de la publicació al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE).

Reacció dels VTC

La plataforma de transport Uber considera que el real decret llei és una oportunitat perduda per a la creació de milers de llocs de treball a Espanya i per a la modernització de la mobilitat a les ciutats del país.

Un portaveu d'Uber ha indicat que esperen posar-se a treballar amb el Govern, les plataformes i el sector del taxi en una nova regulació "que faci possible que cada vegada més ciutadans deixin el cotxe a casa".

Notícies relacionades

Segons un estudi elaborat per Analistes Financers Internacionals (AFI) per a Uber, el "monopoli del taxi" suposa un sobrecost per a l'usuari de 4,9 euros per trajecte mitjà i reverteix en unes rendes monopolístiques" de 20.537 euros per llicència de taxi a l'any.

A més, assenyala que les restriccions regulatòries costen als ciutadans 603 milions d'euros i considera que "la combinació dels VTC amb polítiques públiques de dissuasió de l'ús del vehicle privat crearia més de 77.000 nous llocs de treball, que s'afegirien als existents en el sector del taxi i el de VTC". 

Temes:

Uber Taxis Cabify