El sector de l'alimentació accelera la innovació per captar els nous consumidors

Després d'uns quants anys de retrocessos, els llançaments de nous articles als súpers tornen a créixer

Els productes saludables, els frescos i el menjar preparat, categories que creixen més

zentauroepp33685564 hospitalet  27 04 2016   salon alimentaria en el recinto de 180411184639

zentauroepp33685564 hospitalet 27 04 2016 salon alimentaria en el recinto de 180411184639 / FERRAN SENDRA

4
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

El sector de l’alimentació és dels que va capejar millor la crisi, en especial perquè la despesa en gran consum (sobretot menjar al súper) és de les partides que les famílies poden retallar menys. Les marques es van adaptar als nous temps alentint el nombre de llançaments, però amb la sortida de la crisi i la recuperació del consum, la indústria ha pitjat l’accelerador: s’innova més, es llancen més productes i es busca, sobretot, captar els nous consumidors.

El sector del gran consum va accelerar el seu creixement l’any 2017: va créixer el 3,7%, fins a un valor de 79.800 milions d’euros, segons la consultora Nielsen. Aquest creixement es va produir «en un entorn d’inflació moderada», la qual cosa va permetre a les empreses «invertir i innovar». De fet, l’aportació del preu al creixement es va triplicar, al passar del 0,7% l’any 2016 al 2,1% el 2017 (és a dir: es va comprar més car). I a més a més va tenir mèrit créixer un 1,5% en volum (compra de més productes), mentre que la població es manté estable. «Sense més estómacs per omplir, la innovació va aconseguir compensar», resumeix la consultora.

L’any 2010, a Espanya es van llançar un total de 156 productes totalment innovadors a la categoria de gran consum. En plena crisi, el 2011 aquesta xifra va baixar a 151 articles, i el 2012 es va situar en 148. El 2013 va caure a 128, i el 2014 va marcar mínims amb 108 innovacions, segons la consultora Kantar Worldpanel. L’any 2015, en canvi, la tendència va canviar, al produir-se 118 innovacions, mentre que el 2016 va tancar amb 131, la qual cosa representa un augment de l’11% en un sol any. L’activitat innovadora, doncs, «queda lluny dels nivells precrisi», afirma la consultora, i ja torna a augmentar.

PRODUCTES NOUS / El progrés del sector es nota també en el nombre de llançaments de productes (innovacions o no). Segons Alimarket, a partir de la seva base de dades, el 2017 la indústria alimentària va llançar 612 productes nous, la qual cosa suposa un augment del 12,9% respecte de l’exercici previ. Segons la mateixa publicació, el 2016 es van llançar 542 productes, i el 2015, 506 articles. Els anys 2013 i 2014, els llançaments van ser de 434 i 431, respectivament.

La indústria, doncs, recupera el pols. I ho fa per adaptar-se als nous hàbits i a les demandes dels nous consumidors: segons Kantar, la crisi ha elevat el consum de marques blanques, ha disparat la venda de frescos als súpers i hípers i ha multiplicat la de menjar preparat, que puja el 21% entre el 2014 i el 2017, mentre que cada vegada es dedica menys temps a cuinar. Malgrat això, augmenta la preocupació dels ciutadans per mantenir una alimentació saludable (augmenta la venda de productes ecològics i de proximitat).

L’envelliment de la població serà una altra de les claus que marcaran el consum alimentari en el futur, ja que les persones grans tenen una necessitat més gran de cuidar-se i, en conseqüència, aposten pels productes frescos, les hortalisses i el peix més que els joves. A més a més, segons la mateixa consultora, una altra de les tendències és el creixement del canal internet per comprar: mentre que el canal híper i súper cau lentament a Europa, l’on line ha crescut gairebé el 50% del 2014 al 2016. Això sí, amb prou feines representa el 4,5% de la facturació a Europa (només l’1,9% a Espanya).

FIRA ALIMENTARIA / Totes aquestes tendències marcaran l’agenda d’Alimentaria 2018, la principal fira d’Espanya del sector de l’alimentació, que se celebra entre el 16 i el 19 d’abril a Barcelona. Per primera vegada, a més a més, Alimentaria se celebrarà juntament amb Hostelco, creant així «la principal plataforma de l’alimentació i l’equipament hostaler», segons els organitzadors de la cita. En total, el saló comptarà amb 100.000 metres quadrats de superfície expositiva neta, la pràctica totalitat del recinte de Gran Via de Fira de Barcelona, on es congregaran més de 4.500 firmes expositores, un 27% de les quals seran internacionals, procedents de 70 països. Per altra banda, s’espera rebre al voltant de 150.000 visitants professionals, dels quals prop d’un 30% s’espera que siguin forans, segons dades de l’organització.

Notícies relacionades

Les empreses del sector aprofitaran la fira per mostrar moltes de les novetats de producte que es llançaran aquest any. De fet, segons els organitzadors, s’exposaran més de 300 nous llançaments de productes innovadors.

Però que s’anunciïn més de 300 productes en una fira i es llancin més de 600 articles de gran consum cada exercici no significa que les prestatgeries dels súpers es renovin completament: la mortalitat de les innovacions (nous productes que acaben desapareixent dels lineals) és del 55%, segons un estudi de Promarca, que considera que la «falta de referenciació de la innovació en algunes cadenes i, com a conseqüència, la poca accessibilitat dels consumidors» a aquests productes provoca el seu fracàs (com que no agradin als ciutadans).