consumidor financer

El 80% dels espanyols elegeixen com a banc principal un dels cinc grans

La proximitat i les recomanacions pesen més a l'hora d'elegir entitat que els preus i el servei

zentauroepp34242882 barcelona   barcelones    11 06 2016     economia   publicid180228133832

zentauroepp34242882 barcelona barcelones 11 06 2016 economia publicid180228133832 / JOAN PUIG

2
Es llegeix en minuts
Pablo Allendesalazar

La desaparició d’algunes desenes d’entitats financeres durant la crisi, principalment caixes d’estalvis, ha limitat de manera notable l’oferta bancària. La concentració financera ha arribat a tal punt que el 80,5% dels espanyols van elegir el 2017 com a banc principal un dels cinc grans del sector: CaixaBank (28,8%), Bankia (16,4%), BBVA (16,1%), Santander (12,1%) i Sabadell (7,1%). Així es recull en un informe que la consultora Inmark fa cada any per al sector financer i al qual ha tingut accés aquest diari.

La Comissió Europea no considera preocupant el nivell de concentració bancària al país, perquè l’índex que utilitza per mesurar-la està en nivells moderats. De tota manera, Espanya és el segon estat de la Unió Europea on més va créixer la concentració durant la crisi: la quota de mercat de les cinc principals entitats va augmentar en 19,4 punts percentuals entre el 2008 i el 2016, fins al 61,8%, només per darrere de Grècia (27,7 punts). El fantasma de l’oligopoli, airejat pels experts i les entitats més petites, flota en el sector durant els últims anys.

Líders del crèdit

Així, el pes dels grans sobre el total de la clientela com a entitat principal és molt superior al de les caixes rurals (5,8%), ING (3,2%), Ibercaja (2,8%) i la resta dels bancs (7,7%). Els cinc gegants també són les entitats que tenen més clients en total, ja sigui com a banc principal o complementari: el 32,5% dels enquestats per Inmark són clients de CaixaBank; el 19,5%, de Bankia; el 19,3%, del BBVA; el 15,8%, del Santander, i el 9,1%, del Sabadell.

La conseqüència lògica és que els cinc grans són els que acaparen el mercat de finançament. Controlen el 67,9% dels productes de finançament que demanen els espanyols: el 21,7%, CaixaBank; el 15,1%, el BBVA; el 12,4%, Bankia; el 10,6%, el Santander, i el 8,1%, el Sabadell. En hipoteques, la quota puja al 73,9%, si bé en crèdits al consum baixa al 57,4% per la presència de les firmes especialitzades. 

La majoria dels ciutadans operen amb més d’un banc: els que aconsegueixen acaparar més productes i serveis del total que contracten els seus clients són CaixaBank (81,6%) i el BBVA (77,1%). No obstant, també hi ha usuaris que treballen només amb un, de manera que són molt valuosos per a les entitats ja que obtenen d’ells tota la rendibilitat que poden oferir. Els bancs amb més clients exclusius l’any passat eren CaixaBank (75,5% del seu total), Bankia (69,7%) i les caixes rurals (66,4%). A la cua apareixien entitats com ING (53,2%, lògic pel seu model de negoci) i Popular (47,1%, amb una caiguda de 14 punts respecte a un any abans pels problemes públics que van portar la seva intervenció i venda al Santander).

Millor a prop que bo

Notícies relacionades

Una altra conclusió que crida l’atenció de l’informe és que, malgrat tots els abusos i males pràctiques destapats els últims anys amb escàndols com el de les clàusules terra hipotecàries i les preferents, la proximitat al domicili o al lloc de treball segueix sent la principal raó per elegir un banc (41,7% dels enquestats ho anomenen).

La segona és així mateix un motiu clàssic: la recomanació d’un familiar o un amic (32,1%). Les condicions econòmiques dels productes i serveis de l’entitat també tenen pes (31,2%), però aquestes tres raons estan per davant d’altres com la qualitat del servei (18,2%), la imatge de solvència i la bona reputació de l’entitat (11,5%) o que sigui una firma innovadora (3,5%).

Temes:

Bancs