HISTÒRIES MÍNIMES

Indoorclima: estalvi a control remot

Indoorclima serveix manteniment virtual i optimització en la gestió de sistemes energètics

zentauroepp41386968 maria romero  indoorclima180202193733

zentauroepp41386968 maria romero indoorclima180202193733 / RICARD FADRIQUE

2
Es llegeix en minuts
Carme Escales

María del Mar Romero és enginyera industrial mecànica. Mentre estava al capdavant de quatre plantes de producció d’un fabricant d’equips de climatització com a responsable de qualitat, es va adonar del sobrecost de consum elèctric que comporta la mala gestió d’aquest tipus d’equips. La clau –va pensar– és el control on line de la instal·lació i, a més a més, realitzat per professionals capaços de procurar un estalvi energètic i allargar la vida útil de la màquina procurant-li un manteniment de qualitat.

    

Donant voltes a aquella primera idea, va acabar sorgint SGClima, un prototip de software capaç de gestionar a distància el consum i el manteniment d’instal·lacions de climatització. Una sòcia, Silvia Escámez, va aportar el desenvolupament comercial del producte i una altra enginyera mecànica com ella, Marta Molins, va entrar a ocupar-se del departament d’operacions del que avui és Indoorclima, una empresa amb sis empleats.

    

Enfocada de manera especial al sector terciari, aquesta firma amb seu a Sant Cugat del Vallès ofereix un servei de manteniment virtual i gestió energètica. «Aportem als nostres clients estalvi energètic, ja que el 15% del consum que gestionem és estalvi garantit», afirma Romero, directora general. «A més a més, el client es pot oblidar de les incidències de manteniment. Aquests costos es redueixen a la meitat, en manteniment preventiu i correctiu».

En cinc països

Amb una primera inversió de 3.000 euros que van servir per desenvolupar el primer prototip, i altres aportacions fins als 72.000 euros per posar en marxa tot el projecte empresarial, Indoorclima s’ha anat autofinançant sense problemes. «Des del 2012 hem anat doblant la facturació fins a arribar a l’actual: 500.000 euros», exposa Romero. L’empresa gestiona ara més de 300 equips de climatització en 150 instal·lacions que es troben ubicades en cinc països: República Dominicana, Mèxic, Portugal, Regne Unit i Espanya. Els clientes són centres comercials, hotels, hospitals, aeroports i edificis d’oficines i locals del sector retail. Qualsevol gran superfície que estigui climatitzada és client potencial.

Canvi de mentalitat

Indoorclima també treballa, com a eina d’estalvi energètic, amb empreses que estan dedicades al manteniment i els serveis. «Els aportem tecnologia i aquest valor afegit que crec que avui dia tot servei de manteniment d’instal·lacions necessita», sentencia l’empre­sària.

Notícies relacionades

    

«És un canvi de xip, una nova era que canvia totalment el manteniment tradicional». I s’explica: «Hem passat de la clau anglesa i les incidències inexplicables o a base de prova-error a un manteniment virtual que detecta la incidència, la classifica, calcula el sobrecost energètic que produeix sobre la factura elèctrica i aconsegueix que la instal·lació recuperi el seu rendiment òptim una vegada es resol l’avaria. Avui ja no és suficient donar fred o calor de qualitat, també es valora fer-ho al millor preu», conclou Romero. 

Temes:

Energia Empreses