NEGOCIS
Abacus impulsa l'obertura de botigues amb la marca Uppali
La cooperativa, de la mà de la basca Elkar, aposta per l'obertura de botigues franquiciades més petites amb llibres, joguines i papereria
Les zones objectius són Madrid i Aragó

fcasals39726793 economia javier corral director de expansi n de uppali la170818133951
Les botigues de la cooperativa Abacus són de sobres conegudes a Catalunya. El seu exitós model de botigues multiproducte orientada a les famílies amb fills estudiants la va portar el 2013 a impulsar un model de botigues més petites franquiciades, que no va acabar d’arrencar. Ara, superada la crisi, ha arribat el moment de donar una empenta al projecte, amb la previsió d’obrir cinc noves botigues Uppali a l’any.
Per això, la cooperativa catalana es va aliar el 2015 amb el grup basc Elkar, primera empresa editorial en eusquera. Aquesta última va adquirir el 50% de la filial Uppali, i ha sigut aquest estiu quan el nou projecte ha agafat forma amb la contractació de personal específic i un director d’Expansión.
«Depenem d’Abacus i Elkar, però tenim bastanta autonomia. Som com una petita illa dins d’un gran grup, però tenim molt camí per recórrer i creiem que en el futur podem ser una part important del grup», explica Javier Corral, director d’expansió d’Uppali. Uppali és diferent d’Abacus. Són botigues més petites (a partir de 150 metres quadrats), però que busquen replicar part de l’èxit de la firma catalana en model de franquícia i arribar a un públic encara més nombrós.
«En un mateix espai combinem cinc apartats: papereria, manualitats, joguines, llibreria i llibres infantils i juvenils», afirma el directiu. Són botigues ubicades al centre de poblacions mitjanes o llocs de molt pas, i que a causa de l’oferta tenen puntes de demanda tot l’any. El seu objectiu no és focalitzar els seus esforços a Catalunya –on ja compten amb tres botigues Uppali–, on la marca Abacus és molt forta, sinó anar més enllà: «Les nostres zones prioritàries són Madrid i Aragó», destaca Corral.
De fet, ja han obert la seva primera botiga a Madrid, al carrer Hermosilla. L’objectiu, és tenir almenys quatre botigues a Madrid l’any que ve, i obrir unes cinc botigues en total cada exercici. A Aragó també ja estan en converses per al seu primer establiment.
El model elegit és apostar per les franquícies, «botigues noves o comerços que vulguin actualitzar-se», però sempre que siguin «experts en el sector» de la papereria. La inversió inicial és d’uns 60.000 euros, en la qual està inclòs el cànon únic d’entrada de 6.000 euros (no hi ha royalties, només un 1% extra de quota de publicitat), i l’amortització de la inversió es preveu en cinc anys.
Notícies relacionades
La facturació de cada botiga és d’uns 300.000-400.000 euros, de manera que l’any que ve, amb una desena de botigues, esperen aportar més de 3 milions d’euros a la facturació del grup.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- HANDBOL Els àrbitres expulsen el Barça de la lluita per la seva 13a Champions
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- Tensió als Estats Units "Motivació política" en l’assassinat d’una congressista i el marit
- Una nutricionista sobre la dieta que cal seguir si tens el còlon irritable: "No has de menjar res que t’inflami"
- Predicció La calor s’intensifica a partir de dilluns i algunes zones de Catalunya arribaran als 40 graus
- Xifres d’Interior Rècord d’identificacions policials a Catalunya: 1,2 milions el 2024
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- Acte del PP Feijóo demanarà la compareixença de Sánchez al Congrés perquè es «retratin» els seus aliats: «Si el segueixen recolzant, seran els seus encobridors»