OPERACIÓ FINANCERA

ACS estudia competir amb Atlantia per quedar-se Abertis

La constructora presidida per Florentino Pérez admet que analitza una contraopa

Florentino Perez i Salvador, en una imatge d’arxiu. / ÁNGEL DÍAZ / VÍDEO: EFE

3
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El grup constructor ACS, que és presidit pel màxim mandatari del Reial Madrid, Florentino Pérez, va cofirmar ahir que està estudiant «una possible contraopa» sobre Abertis. L’oferta competiria amb la plantejada pel grup italià Atlantia, «sense que fins ara hagi pres una decisió sobre això».

Segons fonts del mercat, la constructora hauria contactat amb fons per compartir i distribuir riscos, informa Reuters. De fet, des que va començar el termini per presentar ofertes alternatives dilluns de la setmana passada, fons de la City a Londres estudiaven articular una contraopa, però per a això sempre solen repartir el risc perquè les seves estratègies impedeixen superar exposicions de 1.500 o 2.000 milions d’euros. Atlantia ofereix 16,50 euros per acció, cosa que valora Abertis en 16.341 milions d’euros.

La notícia d’ACS es coneix després que aquesta mateixa setmana Aena comuniqués a la CNMV que va estudiar una contraoferta per Abertis, però el seu principal accionista, l’Estat, amb el 51% del capital, va rebutjar aquesta operació. L’anunci de la constructora es produeix després que el diari Expansión avancés que  ACS s’estava plantejant entrar en pugna amb Atlantia pel gestor d’autopistes amb seu a Barcelona.

SÒCIA DE REFERÈNCIA

 La companyia constructora va deixar de ser accionista de referència d’Abertis fa cinc anys. Fins llavors havia format part del nucli dur de la firma amb Criteria (La Caixa), que en l’actualitat és el principal accionista d’Abertis. Pérez, un dels empresaris de capçalera de l’Executiu, manté una estreta relació amb el president de Criteria, Isidre Fainé; i amb el d’Abertis, Salvador Alemany. 

En un comunicat a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV), ACS va assenyalar que «està estudiant, amb assistència d’assessors externs i sense que s’hagi sotmès la qüestió a la deliberació del consell d’administració, una possible contraopa sobre la societat Abertis, sense que fins ara hagi pres cap decisió al respecte».

Des que Atlantia, controlada per la família Benetton, va anunciar que volia quedar-se Abertis, el Govern no ha deixat de mostrar la seva incomoditat. És per això que la firma italiana al remetre el fullet de l’opa, admès a tràmit per la CNMV, va fer diversos gestos de complicitat a l’Executiu de Mariano Rajoy, com comprometre’s a mantenir la seu d’Abertis a Barcelona.

També afirmava la «voluntat d’atendre els interessos estratègics» d’Espanya en relació «tant amb la gestió i explotació de les concessions administratives de construcció, conservació i explotació d’autopistes com amb la gestió i eventual destí de la participació d’Abertis a Hispasat». A preguntes dels periodistes, el portaveu de l’Executiu, Íñigo Méndez de Vigo, va assegurar que el Govern «segueix amb interès» el procés obert al voltant del grup d’autopistes.

Notícies relacionades

Hispasat, especialitzada en satèl·lits, és una companyia estratègica per al Govern, que en posseeix una part del capital i té dret a veto, davant més del 90% que en té Abertis. La firma catalana és al seu torn la principal accionista de Cellnex, un dels líders mundials en torres de telecomunicacions terrestres.

L’opció d’ACS mantindria l’espanyolitat d’Abertis, que els últims temps manté una pugna judicial amb l’Executiu per 1.500 milions d’euros en compensacionsa les quals entén que té dret per l’AP-7. A més a més, l’Executiu del PP ja ha dit que no pensa prorrogar les concessions de l’AP-7 i l’AP-2, els principals negocis d’aquesta companyia a Espanya, que vencen entre el 2019 i el 2021. Per això, el grup del qual Francisco Reynés és vicepresident executiu i conseller delegat, ha redoblat la seva aposta per les seves filials a França (Sanef) i a Itàlia (A-4 Hólding), entre altres, on hi ha més seguretat jurídica i una aposta realment clara per la col·laboració publicoprivada, segons assegura l’empresa.