Anar al contingut

ACTIVITAT PORTUÀRIA

Rècord del port de Barcelona

El trànsit de mercaderies va pujar el 18% en el primer semestre malgrat la vaga d'estibadors

La naviliera MSC obre cinc connexions noves de contenidors

Antoni Fuentes

Rècord del port de Barcelona

JOAN CORTADELLAS

El port de Barcelona segueix el camí de la recuperació i ha deixat enrere definitivament la llarga crisi. L'última mostra d'aquesta tendència és el rècord en el trànsit de mercaderies registrat en el primer semestre d'aquest any, una fita que s'ha aconseguit fins i tot durant el conflicte laboral dels estibadors.

Els 28,6 milions de tones de mercaderies que van entrar o van sortir a través dels molls de Barcelona suposen un increment del 18% i el nivell més alt registrat en la història del port. El president de Port de Barcelona, Sixte Cambra, ha atribuït aquesta millora a la bona evolució del trànsit de contenidors, que va créixer un 27%, dels líquids a granel (+11%) i la càrrega transportada en camions que embarquen rumb a Itàlia (+7,2%). 

EFECTE MODERAT DE LES VAGUES

El rècord històric en l'activitat del port de Barcelona s'ha produït coincidint amb el conflicte laboral i les vagues dels estibadors motivada per la liberalització del sector ordenada per la Comissió Europea. Cambra ha quantificat l'efecte del conflicte en uns tres punts en el creixement de l'activitat, amb 17 escales desviades i set que es van perdre durant el període com a conseqüència del conflicte laboral. Una de les activitats més afectades va ser la de l'exportació de vehicles, amb un descens del 12% degut al fet que els fabricants van buscar plans logístics alternatius, segons ha explicat José Alberto, director del port. Aquest efecte es va unir a un descens en la producció pel canvi de models en algunes fàbriques i per una baixada en alguns mercats. 

La xifra de vaixells que van atracar al port barceloní es va mantenir estable durant el primer semestre, amb un total de 1.128 escales. Això vol dir que el rècord de mercaderies s'ha aconseguit gràcies a l'arribada de vaixells més grans que transporten fins a 3.000 contenidors en alguns casos.

NOVES LÍNIES DE CONTENIDORS

El trànsit de passatgers va augmentar un 5,3% i va arribar a 1,57 milions de persones, una xifra que inclou una pujada de l'1,9% dels creueristes. El port manté la seva estratègia d'atraure més creuers amb base a Barcelona davant els que només fan una escala, encara que ha advertit que el cost de posar en marxa una terminal nova és d'uns 25 milions d'euros.

La millora de l'activitat es va transformar en un increment del benefici del Port de Barcelona del 15%, fins a arribar a 22,1 milions. Cambra ha avançat que l'activitat del port acabarà el 2017 amb una evolució positiva de dos dígits en línia amb el primer semestre gràcies a la millora de la competitivitat i a nous serveis, entre els quals va citar les cinc connexions que posarà en marxa la naviliera MSC amb l'Àsia i Amèrica.