ABUSOS BANCARIS
Les despeses de les hipoteques disparen les reclamacions davant el Banc d'Espanya
Els jutjats de les clàusules terra poden acabar l'any amb més de 192.000 demandes
El Banc d’Espanya va rebre més de 8.000 reclamacions entre gener i abril, fet que suposa una alça de més del 60% respecte del mateix període del 2016 i un canvi davant la tendència descendent iniciada al tancament del 2013. La raó principal és una sentència del Tribunal Suprem que va declarar abusives determinades clàusules hipotecàries, particularment les que atribueixen despeses de constitució del crèdit al consumidor.
El supervisor va desvelar ahir que des de finals de l’any passat s’han disparat les sol·licituds de clients que reclamen la devolució d’aquestes despeses. Si continua la tendència la resta de l’any, l’exercici podria tancar-se amb «xifres pròximes a 30.000» reclamacions. L’any passat, en canvi, se’n van registrar 14.462, el 28,6% menys que el 2015 i molt lluny del màxim de 34.645 que es va assolir el 2015 per les clàusules terra.
Sobre aquestes últimes, de fet, les sol·licituds han baixat el 57%, fins a les 3.954. El Banc d’Espanya, no obstant, va explicar que es deu al «creixent ús de la via judicial», la «major propensió de les entitats a tancar acords» amb els seus clients i que aquests s’han adonat que el seu servei de reclamacions no té competències per «valorar o interpretar les clàusules contractuals» (és a dir, si són abusives), tan sols per comprovar que es van incloure als contractes amb transparència.
ESCALADA DE DEMANDES / «Coneixent per endavant aquest limitat àmbit competencial, no és d’estranyar que els reclamants i les entitats busquin alternatives per a la resolució de les seves controvèrsies», va admetre. Precisament, el Consell General del Poder Judicial ha informat que els jutjats de primera instància habilitats a cada província per les clàusules terra van rebre 15.801 demandes al juny (1.033 a Barcelona), així que si es mantingués el ritme es podria tancar l’any amb 192.245 expedients.
Per presentar una reclamació al Banc d’Espanya, el client ha de fer-ho primer davant el servei d’atenció del seu banc. Quan arriba al supervisor, normalment ha rebut el rebuig de l’entitat a acceptar la seva petició. Amb tot, el pronunciament de l’organisme no és vinculant. Així, el 71,1% de les vegades va donar la raó al consumidor l’any passat,
però les entitats només van acceptar el 31,1% d’aquests pronunciaments.
- Horta-Guinardó Les disputes obliguen a tancar l’Associació de Veïns del Carmel
- Futbol El Barça va concedir a Limak l’obra del Camp Nou malgrat que un informe tècnic li atorgava la pitjor puntuació
- Anàlisi Improvisació organitzada
- Baròmetre d’octubre Enquesta del CIS: El PSOE amplia a 15 punts el seu avantatge sobre el PP, que torna a retrocedir
- Laura Lobo, advocada experta en herències: “No s’ha de donar per fet que els nebots hereten del tiet solter i sense fills”
- Consell Executiu Catalunya redueix un 95% l’impost de successions al camp per facilitar el relleu generacional
- MACROECONOMIA L’FMI torna a revisar a l’alça el creixement d’Espanya per al 2025 fins al 2,9%
- Comarques de l’Ebre El Govern no descarta expropiacions i preveu mesures de seguretat als edificis en zones inundables
- UN ALTRE CONTRATEMPS Lewandowski també es lesiona i no jugarà el clàssic
- Solidaritat amb Palestina ¿La vaga del 15 d’octubre per Palestina segueix endavant després de l’acord de pau? Sí, i aquests són els serveis mínims