ABUSOS BANCARIS
Les despeses de les hipoteques disparen les reclamacions davant el Banc d'Espanya
Els jutjats de les clàusules terra poden acabar l'any amb més de 192.000 demandes
El Banc d’Espanya va rebre més de 8.000 reclamacions entre gener i abril, fet que suposa una alça de més del 60% respecte del mateix període del 2016 i un canvi davant la tendència descendent iniciada al tancament del 2013. La raó principal és una sentència del Tribunal Suprem que va declarar abusives determinades clàusules hipotecàries, particularment les que atribueixen despeses de constitució del crèdit al consumidor.
El supervisor va desvelar ahir que des de finals de l’any passat s’han disparat les sol·licituds de clients que reclamen la devolució d’aquestes despeses. Si continua la tendència la resta de l’any, l’exercici podria tancar-se amb «xifres pròximes a 30.000» reclamacions. L’any passat, en canvi, se’n van registrar 14.462, el 28,6% menys que el 2015 i molt lluny del màxim de 34.645 que es va assolir el 2015 per les clàusules terra.
Sobre aquestes últimes, de fet, les sol·licituds han baixat el 57%, fins a les 3.954. El Banc d’Espanya, no obstant, va explicar que es deu al «creixent ús de la via judicial», la «major propensió de les entitats a tancar acords» amb els seus clients i que aquests s’han adonat que el seu servei de reclamacions no té competències per «valorar o interpretar les clàusules contractuals» (és a dir, si són abusives), tan sols per comprovar que es van incloure als contractes amb transparència.
ESCALADA DE DEMANDES / «Coneixent per endavant aquest limitat àmbit competencial, no és d’estranyar que els reclamants i les entitats busquin alternatives per a la resolució de les seves controvèrsies», va admetre. Precisament, el Consell General del Poder Judicial ha informat que els jutjats de primera instància habilitats a cada província per les clàusules terra van rebre 15.801 demandes al juny (1.033 a Barcelona), així que si es mantingués el ritme es podria tancar l’any amb 192.245 expedients.
Per presentar una reclamació al Banc d’Espanya, el client ha de fer-ho primer davant el servei d’atenció del seu banc. Quan arriba al supervisor, normalment ha rebut el rebuig de l’entitat a acceptar la seva petició. Amb tot, el pronunciament de l’organisme no és vinculant. Així, el 71,1% de les vegades va donar la raó al consumidor l’any passat,
però les entitats només van acceptar el 31,1% d’aquests pronunciaments.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- HANDBOL Els àrbitres expulsen el Barça de la lluita per la seva 13a Champions
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- Tensió als Estats Units "Motivació política" en l’assassinat d’una congressista i el marit
- Una nutricionista sobre la dieta que cal seguir si tens el còlon irritable: "No has de menjar res que t’inflami"
- Predicció La calor s’intensifica a partir de dilluns i algunes zones de Catalunya arribaran als 40 graus
- Xifres d’Interior Rècord d’identificacions policials a Catalunya: 1,2 milions el 2024
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- Acte del PP Feijóo demanarà la compareixença de Sánchez al Congrés perquè es «retratin» els seus aliats: «Si el segueixen recolzant, seran els seus encobridors»