TEST AL CONSUM

L'embolic de les rebaixes

Inditex i El Corte Inglés avancen les ofertes al dia 30 i donen el cop de gràcia a l'1 de juliol com a data d'inici

La falta d'un calendari concret desconcerta els consumidors i també moltes botigues

 

  / RICARD CUGAT

4
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

Respondre a una pregunta tan senzilla com quan comencen les rebaixes d'estiu, que fa uns anys era tan fàcil com explicar quan és Nadal, ara és un repte impossible. La liberalització del sector comercial a base de canvis normatius i la retirada de la Generalitat en la defensa d'una tradició tan clàssica han portat a un panorama de desconcert no només dels consumidors, que no saben quan comencen els descomptes, sinó de les mateixes botigues i cadenes, que no volen renunciar a l'èxit de vendes que suposa el poder de la paraula 'rebaixes' però que al mateix temps no es posen d'acord a quan iniciar els descomptes. Amb algunes botigues ja de campanya d'ofertes des de principis de juny, aquest any fins i tot els grans defensors del dia 1 juliol com a data d'inici avançaran els descomptes: Inditex El Corte Inglés avancen la campanya al dia 30 de juny.

El motiu del final de la data d'inici de les rebaixes és normatiu: el Govern del PP va decidir el 2012 liberalitzar els horaris comercials i, de passada, els períodes de rebaixes. La Generalitat ha batallat fins a l'últim moment per mantenir les dates d'inici, però la resposta en forma de norma catalana havia acabat sempre al Tribunal Constitucional. Finalment, el comerç català ha cedit: suspesa l'anterior, la nova llei de comerç catalana deixarà llibertat a les botigues per fer rebaixes tot l'any, encara que recomanant dos períodes (el d'estiu i el d'hivern).

A pesar de la llibertat legal, en les campanyes immediatament posteriors a la llei la majoria de botigues i cadenes van respectar l'1 de juliol. Però amb el pas dels anys, l'inici de les rebaixes s'ha anat espaiant. I aquest any ja ha sigut més fàcil que en anteriors ocasions veure cartells de rebaixes fins i tot a principis de mes.

MAJORITARIS

De fet, des de principis d'aquesta setmana, a gairebé 15 dies de l'inici abans oficial, els descomptes són ja majoritaris en els principals eixos comercials. Cadenes de roba com Florencia, les del grup Cortefiel (marques Cortefiel, Springfield, Pedro del Hierro i Women’secret), H&M o United Colors of Benetton, estan de rebaixes oficials des de fa dies. En altres grans cadenes com Celio C&A s'ofereixen descomptes concrets en alguns productes, mentre que a El Corte Inglés se celebra l'Operació Estiu, amb ofertes especials de descompte del 30% en moda i bany. També cadenes mitjanes locals com La Mallorquina o Felgar intenten guanyar clients amb descomptes especials en alguns productes. I, a l'altre costat, altres comerços (com els d'Inditex) segueixen venent articles al preu habitual.

La patronal del tèxtil avisa que els preus ganga no són sostenibles

«Des que es van liberalitzar les rebaixes hi ha una guerra de preus en el sector, ja que cada vegada més peces de roba es venen amb rebaixes. No és sostenible i s'està veient com s'estan tancant botigues i desapareixent marques. Per això s'ha de donar la veu d'alarma, perquè aquestes polítiques de descomptes no són sostenibles», va denunciar aquest mes el president d'Acotex, Eduardo Zamácola. «No es pot estar exigint un comerç de qualitat, ubicacions bones i producte de qualitat i comprar sempre a preus de ganga perquè no és sostenible”, va recalcar.

«Per al consumidor és una mica caos... nosaltres fem el que ens diu la casa, i només podem dir que vagi tornant a veure quan comencen», explicava una empleada d'una botiga Pull&Bear de Barcelona.

En un establiment de United Colors of Benetton una empleada resumia aquest caos des de l'altre punt de vista: «De fet, nosaltres ni sabíem quan començaríem... estàvem a l'espera que ens diguessin la data exacta, perquè cada any varia, i gairebé va ser d'un dia per l'altre... Vam haver de reetiquetar molt ràpidament». La improvisació, de fet, és gairebé regla general en altres petites cadenes de botigues: depèn del que faci la botiga veïna, comencen els descomptes o no. 

COP DE GRÀCIA

Fins a l'hivern passat, encara que moltes firmes avançaven descomptes, tres grans actors del sector comercial, El Corte Inglés, Inditex (Zara, Bershka, Stradivarius, Massimo Dutti...) i Desigual van seguir respectant el primer dia clàssic d'inici (7 de gener per a les d'hivern, 1 de juliol per a les d'estiu). Però aquest any totes tres començaran les rebaixes el dia 30.

No serà un gran avanç, només un dia, però sí que pot ser el cop de gràcia a les rebaixes. Fonts del sector asseguren que es busca aprofitar el cap de setmana llarg (diumenge és festiu d'obertura voluntària) i que és una qüestió de calendari: divendres també és dia de compres.

¿BO O DOLENT?

Sembla que el consumidor s'ha de beneficiar que els descomptes arribin abans. Però tampoc és clar que això sigui bo per a tothom. «Seguim mantenint la idea que el concepte de rebaixes encara ven, és bo perquè anima la gent a sortir a comprar, aporta un valor afegit i no s'ha de perdre. Però tanta disgregació de l'inici pot acabar fent que el consumidor no percebi que les rebaixes són bones i que acabi perjudicant el consum», opina el president de Retailcat (associació que representa 32.000 comerços catalans, el 30% del total), Joan Carles Calbet.

Notícies relacionades

«Pensem que seria molt bo que s'unifiqués l'inici. Però ja no es pot fer per llei, i s'ha de fer pedagogia. La nostra posició és que hi hauria d'haver quatre períodes de rebaixes a l'any i agrupar les ofertes: avui en dies les botigues fan descomptes gairebé tot l'any», conclou Calbet.