La nova economia treu pit davant els sectors tradicionals

Facebook, Airbnb i Cabify reclamen als Estats que revisin les seves legislacions

Les cúpules d'El Corte Inglés, CaixaBank i Gestamp reivindiquen les oportunitats que portarà la digitalització

lpedragosa38622764 sitges170526210923

lpedragosa38622764 sitges170526210923 / FERRAN SENDRA

4
Es llegeix en minuts
Olga Grau
Olga Grau

Cap d'Economia

ver +
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La nova economia i els reptes que representa per a la societat van irrompre ahir amb força en la 33a Reunió del Cercle d’Economia a Sitges. El prestigiós fòrum de reflexió econòmica, que reuneix acadèmics, empresaris i pensadors, va voler confrontar sectors tradicionals, en plena transformació per l’impacte irrefrenable de la digitalització, amb els líders de les plataformes tecnològiques que tensionen administracions i lobbies establerts. 

    

Per primera vegada en la història del Cercle, actors de sectors disruptius que tenen en comú no formar part de les organitzacions empresarials ni de les patronals i que operen en molts casos en un buit legal o la indefinició, van anar a explicar la seva visió de l’evolució del negoci. En aquestes transformacions no sobreviu el més fort sinó el que té una capacitat d’adaptació més bona, afirmava Charles Darwin.

    

La indústria de components de l’automòbil (Gestamp), la de gran distribució (El Corte Inglés) i la banca (CaixaBank) es van confrontar amb les xarxes socials (Facebook), el lloguer d’apartaments vacacionals (Airbnb) i el servei de transport (Cabify). Les primeres, del món físic i amb molts actius en el seu balanç; i les segones, del món digital i prestació de serveis propietat de tercers. Les primeres, amb els seus negocis tradicionals en plena transformació; les segones, amb creixements exponencials elevats i amb riscos regulatoris per l’oposició de Governs i sectors afectats.   

LA DISTRIBUCIÓ DE LA RIQUESA

La seva intervenció va estar precedida pels vaticinis del premi Nobel d’Economia Jean Tirole, que va alertar de la destrucció massiva de milers de llocs de treball per la digitalització de l’economia o les del conseller delegat d’Unilever, Paul Polman, que va advertir dijous que la impossibilitat de les societats d’adaptar-se als canvis les tensionarà i generarà grans xocs.

    

En paraules del premi Nobel, la digitalització crearà riquesa, però la gran pregunta és com es distribuirà. «La revolució digital és mòbil, els creadors són ciutadans del món i es mouen als països del món amb millors condicions».

    

Els presidents de CaixaBank, Jordi Gual; d’El Corte Inglés, Dimas Gimeno, i de Gestamp, Francisco Riberas, van reconèixer que l’estratègia digital ha d’integrar-se en el negoci i no situar-se com una cosa externa. En aquest sentit, Gual va recordar com el 2000, en plena bombolla d’internet, el banc va decidir integrar la digitalització en lloc de crear una filial bancària per operar a internet. 

    

Dimas Gimeno, per la seva part, va explicar que el grup de distribució líder a Europa fa anys que competeix amb Amazon i la fórmula ha consistit a mantenir els valors tradicionals però amb una botiga «oberta les 24 hores del dia els 365 dies de l’any».

ÈTICA I LEGALITAT

Els reptes de la digitalització també incorporen dilemes ètics i legals. Francisco Riberas va assenyalar que la tecnologia permetrà molt a curt termini la conducció autònoma, però que això implicarà que s’introdueixin algoritmes en els sistemes per determinar en un cas d’accident qui ha de ser atropellat abans que una altra persona. «Són dilemes ètics que haurem de confrontar», va assenyalar el directiu, que va ressaltar l’enorme impacte que tindrà la robòtica, la intel·ligència artificial i la tecnologia en el sector de l’automòbil. «Encara que sempre ha sigut una indústria innovadora i està preparada per anti­cipar-se», va recordar Francisco ­Riberas.

    

Els directius de la xarxa social Facebook, Chris Kim; de la plataforma d’apartaments vacacionals Airbnb, Jeroen Merchiers, i de la firma de serveis de transport Cabify, Juan de Antonio, van coincidir en la visió que la revolució digital avança ràpid, és imparable i obligarà els Estats a revisar les legislacions. Una visió compartida pels presidents de CaixaBank, El Corte Inglés i Gestamp.

    

Kim, que va formar part del consell de Facebook fins l’any passat, va assegurar que els 2.000 milions d’usuaris de la xarxa són els que fan aquesta companyia tan poderosa». De Antonio, fundador i conseller delegat de Cabify, va alertar dels perills de recórrer a un «marc regulatori molt restrictiu». «Ens arrisquem a no estar al capdavant d’aquesta revolució si no permetem que les empreses locals generin coneixement i ocupació de qualitat», va manifestar.

    

El director general d’Airbnb a Europa va rebutjar que la seva plataforma sigui responsable de la gentrificació de centres de ciutats com Barcelona. «Hi ha quatre vegades més vivendes d’altres que de les que ofereix Airbnb», va argüir.

MÉS IMPOSTOS QUE ELS TAXISTES

Tots, i en especial De Antonio, van defensar que compleixen les normes i el pagament dels impostos. «Paguem pels beneficis sobre la quantitat total, no només sobre la comissió que cobrem, i també l’IVA sobre aquests conceptes», va sentenciar. I a més a més, els conductors que presten servei a través de la plataforma, va afegir, «paguen 10 vegades més impostos» que els taxistes, que tributen pel sistema de mòduls. 

Notícies relacionades

    

«Haurem d’avançar en regulació perquè els dos mons, el físic i el digital, es vagin acostant i competeixin en igualtat de condicions», va assenyalar com a conclusió el president d’El Corte Inglés.