SALON AUTOMOBILE

Els fabricants de cotxes elèctrics demanen a Europa que les eximeixi de l'IVA

La patronal del sector considera que la mesura impulsaria la tecnologia més respectuosa amb el medi ambient

Rajoy anima a les multinacionals a elegir Espanya per acoblar els nous models verds

lpedragosa38402329 automobile170512201640

lpedragosa38402329 automobile170512201640

3
Es llegeix en minuts
EL PERIÓDICO / BARCELONA

L’aposta pel cotxe elèctric va ser una de les notícies destacades del primer dia del transformat Saló de l’Automòbil de Barcelona, convertit ara en l’Automobile i dedicat al cotxe connectat. Els fabricants han anunciat que han sol·licitat a la Comissió Europea que suprimeixi o pràcticament elimini l’impost del valor afegit (IVA) per als cotxes elèctrics, com una mesura per potenciar aquesta tecnologia. I el president del Govern, Mariano Rajoy, va aprofitar en el seu discurs inaugural la presència dels responsables de les multinacionals del sector per ofe-rir-los l’experiència d’Espanya en aquesta activitat perquè optin per aquest país per acoblar els futurs models elèctrics.

L’Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions (Anfac) va justificar la seva sol·licitud a la Comissió Europea (CE) perquè impulsi en el territori comunitari una supressió o una significativa reducció de l’IVA per als vehicles elèctrics, amb l’objectiu d’impulsar aquesta tecnologia que té un impacte més baix sobre el medi ambient. Actualment la compra d’un cotxe està gravat amb un IVA del 21% a Espanya. Els elèctrics pràcticament no paguen l’impost de matriculació i també tenen molts descomptes en els tributs locals de circulació, així com rebaixes en peatges i aparcaments públics.

GESTOR DE RECÀRREGA

El conseller director general de Nissan Iberia, Marco Toro, va fer aquest anunci en unes declaracions a Europa Press en el marc del Saló. Toro ha afegit que per impulsar la introducció dels vehicles elèctrics és necessària una modificació de la figura del gestor de recàrrega, prevista pel Govern per a aquesta legislatura, i també la posada en marxa d’incentius a la compra d’aquests models. 

Actualment el cotxe elèctric ja disposa d’un pla d’ajudes públiques, el Movea, que està previst que entri en vigor aquest mes de juny. Està dotat, en el projecte de Pressupostos, amb 17 milions d’euros, igual que en l’edició anterior. Per Toro, aquesta quantitat és insuficient ja que les previsions apunten que s’esgotarà ja a l’octubre, cosa que provocaria que es tornessin a alentir a partir d’aquell moment les vendes de vehicles verds. Anfac va demanar al Govern que aquest programa de suport tingui almenys una durada garantida de quatre anys.

En tot cas, els fabricants també van proposar al Govern espanyol com a alternativa el mateix que demanen a nivell europeu: en comptes d’incentivar directament la compra, que suprimeixi l’IVA als elèctrics o el deixi en el superreduït (tipo del 4%). De fet hi ha precedents, com el cas noruec. De totes maneres, malgrat aquests incentius, les previsions més optimistes apunten a arribar a una quota de mercat de l’1% a curt termini, tot i que podria pujar al 25% per a l’exercici 2030.

UN ALTRE PIVE

Notícies relacionades

Els fabricants van tornar a demanar al president del Govern que es recuperi el pla Pive amb la finalitat de renovar el parc automobilístic. Segons els dirigents d’Anfac, hi ha una bona disposició de l’Executiu per activar programes d’aquesta mena, encara que dependrà de les possibilitats pressupostàries.

En tot cas, ahir no van rebre cap resposta pública de Rajoy en aquest sentit. El president del Govern es va referir al cotxe elèctric durant la clausura del Connected Hub, l’espai dedicat a la innovació i a la mobilitat intel·ligent en el marc de l’Automobile, però ho va fer per animar els directius dels principals fabricants d’automòbils a escollir Espanya per acoblar els seus nous models elèctrics. H

Els robots col·laboratius irrompen en la indústria

Aquesta és la visió que comparteixen els responsables de la transformació digital de les fàbriques del Grupo PSA, Renault i Seat a Espanya, que van coincidir ahir en un debat sobre la indústria del cotxe connectat a l’Automobile. «La robòtica col·laborativa és més flexible, permet fer més operacions, encara que sigui més lenta, i permet la interactuació amb els operaris», va subratllar Sergio Alcaraz, del Grupo PSA.