ÈXIT A LES XARXES SOCIALS

¿Quant cobra un 'influencer'?

Les tarifes depenen del nombre de seguidors, i a vegades també són pagats en espècie

 

  / INSTAGRAM

2
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

Abans moltes marques es barallaven per ser les primeres a aparèixer en el 'primer time' televisiu per atraure el públic jove. Ara, encara que aquesta franja segueix sent la més cotitzada, molts dels joves que estiguin al sofà 'veient' la tele estan amb el seu mòbil a la mà, passant entre les 'apps' de Facebook a Twitter, Instagram, Youtube i WhatsApp. Sembla lògic, doncs, que les marques hi vulguin estar, en aquests dispositius. I també que hagi nascut una nova categoria de professional: els joves no segueixen les marques, sinó una espècie d'ídols/referents del món 'on line', els 'influencers'. Aquests, és clar, cobren per les seves fotos/'posts'/missatges.

N'hi ha de gairebé tots els sectors, però especialment dominen els dedicats a la moda, la bellesa, els viatges o la gastronomia, entre altres. Com tot bon professional, les tarifes que aquests 'influencer's reclamen a les marques no són públiques. N'hi ha que treballen amb agències (aquestes representen diversos d'aquests joves d'èxit) i n'hi ha que van per lliure. També hi ha contractes puntuals (un 'post', una imatge), però cada vegada més es va cap a les campanyes (diverses publicacions), o fins i tot els contractes d'exclusivitat. Però una bona aproximació, segons confirmen diverses fonts del sector, seria la següent: en el cas d'un missatge a Twitter/Facebook, entre 80 i 100 euros per 'pos't en cas de tenir 10.000 fans/impressions; 300 euros per a 50.000 fans i fins a 3.000 per a mig milió. Es paga millor Instagram: 120-150 euros per foto per a 10.000 fans; 500 euros per 50.000 impressions i a partir de 2.500 euros en el cas de tenir més de mig milió de 'followers'. ¿Què es paga més? Els vídeos de Youtube: entre 150-300 euros per 10.000 seguidors, i 10.000 euros per mig milió de 'followers'. I d'aquí en endavant, com han reconegut alguns youtubers.

No obstant, també hi ha una altra manera de remuneració en el sector: en espècie. A petita escala, moltes marques opten per enviar als 'influencers' productes, amb l'esperança que aquests els provin i acabin retratats o recomanats a les xarxes socials: unes sabates, uns pantalons, una bossa.

L'autora del blog de moda Trendytaste (488.000 seguidors a Instagram), Natalia Cabezas, va dir a aquest diari que les marques comencen a enviar (regalar) productes als 'influencers' «a partir dels 5.000 seguidors». «Som un mitjà de comunicació humà», va afegir. Un altre mètode de pagament habitual per als bloguers/'instagramers' especialitzats en turisme són, és clar, els viatges personalitzats. També en el cas de la moda es detecten aquests viatges.

Notícies relacionades

Aquestes tarifes, no obstant, no impliquen que tots els 'influencers' siguin milionaris. Un estudi de la plataforma d''influencers' Marvelcrowd assegura que el 32,8% d'aquestes persones no ingressen més de 200 euros de mitjana mensuals, mentre que el 24,6% dels enquestats afirma no rebre cap mena d'ingrés com a 'influence'r. A l'altre costat, el 21% d'aquestes persones reben entre 200 i 500 euros al mes; el 9,8%, entre 500 i 1.000 euros i també el 9,8%, entre 1.000 i 3.000. Només l'1,6% dels enquestats destaquen que els seus ingressos superen els 3.000 euros mensuals.

L'èxit dels 'influencers', a més, no només els ha portat a treballar per a marques, sinó també a crear els seus propis productes: Aida Domenech, més coneguda com a Dulceida, té el seu propi perfum, banyadors, peces de roba i joies.