COMPETITIVITAT EMPRESARIAL

Barcelona creix com a 'hub' de centres de serveis

L'abundància de treballadors estrangers i els sous baixos atrauen desenes de multinacionals

La capital catalana agafa avantatge en la competència amb Madrid i l'est d'Europa

zentauroepp37142346 hospitale de llobregat    baix llobregat     02 02 2017    e170324123818

zentauroepp37142346 hospitale de llobregat baix llobregat 02 02 2017 e170324123818 / JOAN PUIG

3
Es llegeix en minuts
Antoni Fuentes
Antoni Fuentes

Periodista

ver +
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

L'atractiu de Barcelona per als treballadors estrangers que decideixen instal·lar-se a la ciutat s'ha convertit en un gran factor de competitivitat. La disponibilitat a Barcelona d'alemanys, francesos, britànics i, especialment, nòrdics, juntament amb els baixos costos laborals, situen la capital catalana al davant d'altres ciutats com Madrid i Varsòvia en la competència per captar nous centres de serveis.

La Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona presumeixen que Catalunya compta amb 1,2 milions d'estrangers residents a la comunitat, el 20% de tots els forans radicats a Espanya, i que cada any passen per les universitats catalanes uns 17.000 joves estrangers.  

PERFILS MOLT BUSCATS

Amb aquesta base, Barcelona està guanyant la pugna per ubicar els centres que presten serveis financers, administratius o informàtics per a qualsevol país del món. Entre els últims casos es troben els d'AmazonBayer Criteo. Espanya compta actualment amb un centenar d'aquests centres de multinacionals, segons les estimacions de la companyia Page Group, que ha creat el seu propi centre i una divisió especialitzada a reclutar els empleats per a aquestes empreses.

Amazon instal·larà a Barcelona un centre d'atenció a les pimes de França, Itàlia i Espanya que utilitzen Amazon Marketplace per vendre els seus productes i en què preveu crear uns 500 llocs de treball en tres anys. “Barcelona és la seu ideal per al nostre nou ‘hub’. Es tracta d'una ciutat que compta amb la combinació d'una xarxa de professionals internacionals de reconegut talent i amb un teixit de pimes, emprenedors i 'start-ups' especialment dinàmic i innovador”, va destacar François Nuyts, vicepresident i director general d'Amazon.es.

Amazon, Lenovo, Bayer i  Booking són algunes de les companyies que obriran o han ampliat centres a Barcelona

La multinacional xinesa Lenovo té un centre d'atenció al client a Barcelona amb 105 empleats, explica a aquest diari Alberto Ruano, director general de Lenovo per a Espanya i Portugal. Quan el van obrir el 2015, eren 60 treballadors amb la previsió d'arribar als 80 en tres anys.

American Express Global Business Travel compta amb 200 persones que atenen els clients de pràcticament tot Europa. La plantilla s'ampliarà en els pròxims mesos fins a un 20%. També Booking.com va escollir Barcelona el 2013 per instal·lar un centre d'atenció al client en què treballen més de 530 empleats i es presta suport “en més de 40 idiomes a usuaris en tot el món”.

"Barcelona té un gran avantatge que és la disponibilitat de perfils de treballadors d'altres països europeus encara que alguns com els nòrdics van molt buscats", assegura Jaime Asnai González, director general de Page a Espanya. L'opció alternativa que els empleats es desplacin des dels seus països d'origen fins a Barcelona s'utilitza quan és imprescindible ja que és bastant més costosa que el reclutament local.

CRITERIS PER DECIDIR INVERSIONS

Notícies relacionades

Per al 92% dels directius, la disponibilitat de personal qualificat és el principal criteri a l'hora de decidir on s'ubica un centre de serveis compartits, segons un sondeig de Bearing Point. A més, els costos laborals ajuden a Espanya. En l'àrea financera el sou bàsic d'un treballador d'aquests centres va de 18.000 a 22.000 euros bruts anuals. En el cas dels centres que donen suport tecnològic, el sou base va de 22.000 a 27.000 euros bruts anuals. 

Barcelona compta a favor seu també amb el preu de lloguer d'oficines, que oscil·la entre una mitjana de vuit euros el metre quadrat a la perifèria a 20 euros al centre de la ciutat, enfront d'una forquilla a Madrid de 14 euros a 27,5. 

Al servei de tot el món

El director financer de la companyia, Kelvin Stagg, ha establert ja un pont aeri entre la seu central de la multinacional a Londres i el nou centre de Barcelona. "Els costos van ser importants per decidir la ubicació del centre a Barcelona, però ho va ser més la facilitat de trobar personal a la zona i d'atraure'n altres disposats a desplaçar-se", ha indicat Stagg a aquest diari. Per al directiu, "la concentració de serveis a Barcelona permet guanyar eficiència i evitar una dispersió de petits centres amb poca massa crítica".

Temes:

Amazon Empreses