La hisenda catalana comença a tramitar 2.500 multes de trànsit impagades al mes

L'ATC ha incorporat 12 empleats de registres que feien feines per a l'Administració tributària

Salvadó: "No estem fent cap base de dades per a futurs impostos. Ni ho fem ni ho necessitem"

 

  / ACN / RAFA GARRIDO

2
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L'Agència Tributària de Catalunya (ATC) ha començat a gestionar uns 2.500 expedients mensuals de multes de trànsit impagades. Aquest és el fruit del conveni que han firmat el vicepresident i conseller d'Economia, Oriol Junqueras, i el titular de l'Interior, Jordi Jané, que encarrega a la hisenda catalana la recaptació executiva d'aquests deutes del Servei Català de Trànsit (SCT), dels quals s'ocupa fins ara l'Agència Tributària Estatal (AEAT), per quatre milions d'euros.

Aquest procés es fa de forma gradual, i durant aquest temps l'ATC s'encarregarà del 10% del volum total d'expedients i l'agència estatal de la resta. Tot culminarà l'1 de setembre, com a tard, amb 25.000 expedients mensuals per arribar als 300.000 anuals que estan previstos. Junqueras ha emmarcat aquest canvi en les "transformacions" de la hisenda catalana per que sigui "una organització més eficaç i eficient per a les competències que li són pròpies". Jané, per la seva banda, ho considera "un acte de normalitat en l'exercici de les competències que té la Generalitat per l'Estatut del 2006".

MARC LEGAL

Incidint en aquest punt, el secretari d'Hisenda, Lluís Salvadó, sortint de nou al pas de les declaracions de l'exsenador d'ERC Santi Vidal, segons les quals l'Executiu català hauria obtingut dades fiscals dels contribuents il·legalment, ha destacat que el Govern català "no està fent cap base de dades per a futurs impostos, sinó dels que ja gestiona. Tenim una gran base de dades fiscals dins del marc legal actual i estem intentant transformar l'ATC en una administració tributària molt potent. L'ATC no requereix un cens fiscal per recaptar els impostos que avui no té. Ni ho fem ni ho necessitem".

Salvadó ha anunciat que l'ATC ja ha incorporat com a interines 12 persones que s'ocupaven de gravar dades a les oficines liquidadors dels registres de la propietat per encàrrec de l'Administració catalana. Aquests treballadors van anar a un concurs a finals de l'any passat, en què la seva experiència prèvia els donava punts. L'objectiu és fer altres concursos entre l'abril i el juliol per incorporar 200 persones, on podrà concórrer el personal dels registres, que a l'octubre deixarà de recaptar els tributs cedits de la Generalitat, com el successions, i passarà a fer-ho directament l'ATC.

RECURSOS HUMANS 

El vicepresident ha assegurat que gràcies a aquesta classe d'actuacions, amb la recaptació executiva de deutes que superen l'àmbit competencial d'altres administracions, com els ajuntaments, les diputacions o els consells comarcals, se superarà l'àmbit del que fan altres autonomies, però en el marc legal, no com fins ara. 

La Generalitat ja havia començat a realitzar la recaptació executiva amb els seus propis deutes. El 2015 es van executar 19.000 deutes petits, i el 2016, 59.000 de més complexes, que han implicat fins i tot embargament de comptes i sous. A partir del juliol seran embargaments més massius i sobre qualsevol tipus de propietat, com a prèvia del full de ruta de l'Executiu català.

Notícies relacionades

Junqueras ha al·ludit a les altres transformacions de l'ATC. Una és en recursos humans, ja que passarà dels 321 de fa un any als 700 al juliol i els 800 després de l'estiu, així com el desplegament territorial. Precisament aquest divendres inauguraran una oficina a la Vila Olímpica de Barcelona per donar "un servei adequat i de proximitat".

I la quarta transformacions és de caràcter tecnològic, amb el programa e-Spriu, per poder portar a terme embargaments i noves funcionalitats. Salvadó ha afirmat que al final del procés hi haurà unes 100 persones dedicades a les funcions de recaptació executiva.