Els afectats per les clàusules acceleren les reclamacions davant els bancs

Els despatxos d'advocats especialitzats reben milers de peticions d'iniciar les demandes

Els grans bancs reconeixen provisions per més de 2.000 milions per fer front al pagament

cmp7851

cmp7851 / CARLOS MONTANYES

3
Es llegeix en minuts
MAX JIMÉNEZ BOTÍAS / BARCELONA

¿Qui té pressa per donar una solució al que s’ha cobrat de més per les clàusules terra? Els bancs no. El mes de termini que els atorga el decret aprovat pel Govern central divendres passat no ha fet que s’afanyin a establir el dispositiu per rescabalar els afectats. Sens dubte, han sigut aquests els que s’han mobilitzat per donar curs a les seves reclamacions. Les entitats financeres afirmen que no hi ha hagut cues a les oficines el primer dia en què els clients podien presentar la seva reclamació. I és possible que hagi sigut així, ja que les verdaderes aglomeracions s’han produït als despatxos d’advocats que defensen demandes col·lectives i individuals contra la banca per aquest assumpte. Les entitats financeres reconeixen que no s’han afanyat a posar en marxa el dispositiu. «Primer s’ha de prendre la decisió de com fer-ho», han comentat fonts bancàries. Els bancs han reconegut davant la CNMV que les provisions per fer front al pagament de les clàusules supera els 2.000 milions d’euros.

INTENSA ACTIVITAT LEGAL / «Des que es va donar a conèixer la sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea no hi ha hagut cap dia en què hàgim rebut més sol·licituds d’iniciar el procés de reclamació», va dir ahir a aquest diari José María Ruiz de Arriaga, soci del despatx d’advocats Arriaga y Asociados, que va afegir: «Com a mínim hem tingut un miler de consultes en totes les delegacions i s’han iniciat almenys 700 reclamacions».

    No es queda enrere el despatx Col·lectiu Ronda, que des del dia 22 té penjat a la seva web un formulari de reclamació per presentar a la banca. «Al desembre, els usuaris d’havien baixat més de 6.500 formularis de reclamació. I en aquesta última setmana, la xifra pot ser similar», va comentar Òscar Serrano, advocat del despatx que coordina les reclamacions dels clients. «El procediment amb aquest formulari –va explicar– és enviar un burofax al banc o presentar l’escrit a la finestreta».

    «En el nostre cas, la directriu és que si es presenta un client amb una reclamació es reculli, però res més», van explicar fonts del BBVA, una de les entitats amb més clàusules terra. Però no ha posat en marxa cap desplegament especial, perquè considera que ja ha tornat els diners cobrats de més, d’acord amb la sentència del Tribunal Suprem del maig del 2013. Aquesta entitat prefereix acollir-se al que puguin determinar els tribunals en els casos en què s’hagi presentat demanda reclamant els interessos cobrats de més amb anterioritat a la sentència del Suprem. El seu argument és que una causa jutjada no es torna a jutjar.

POLÈMICA SOBRE LA SENTÈNCIA DEL 2013 / Aquest criteri no el comparteixen els despatxos d’advocats. «L’única sentència que es coneix –una de l’Audiència de Pontevedra de l’11 de gener– sobre interessos anteriors al 2013 en un cas ja jutjat dona la raó al client, de manera que l’argument dels bancs no se sosté», va afirmar Serrano.

    Cajamar i Abanca, també afectades per la resolució del 2013, s’emparen en el mateix criteri, i el Popular, per un sentència posterior del Suprem, defensen el mateix argument. El Popular ha destacat que donarà compliment al decret analitzant «les circumstàncies que afectin cada client, revisant cas per cas i donant la solució que correspongui a cadascun d’ells». El Sabadell ja va anunciar divendres que no aplicaria el decret. Fonts sindicals han destacat que no s’havien rebut instruccions de la direcció. 

    CaixaBank tampoc ha donat detalls sobre quan i com posarà en marxa el dispositiu. L’entitat que presideix Jordi Gual, també és de les que més clàusules terra tenen. Va decidir suprimir-les fa un any i mig, però encara no ha tornat els diners cobrats de més.

Notícies relacionades

    L’únic banc que va admetre que estudia el dispositiu que posarà en marxa és Bankia, que va assenyalar que ahir tampoc va registrar una allau de reclamacions, ja que durant els últims mesos els clients ja han acudit a l’entitat. Als que van a les seves oficines els demana les dades per avisar-los tan bon punt tingui el procediment preparat, van destacar fonts del banc. Està previst que, quan es prengui la decisió, el mecanisme operatiu s’establirà en una setmana.

    Advocats i associacions de consumidors aconsellen als clients ser proactius en la reclamació: «El fet que no estiguin obligats [els bancs] a posar per escrit el que han cobrat de més als clients dona una idea que el decret està fet perquè no s’hagi de complir», va dir Ruiz de Arriaga.