IMMOBILIÀRIA
La torre Agbar es rendeix i renuncia a convertir-se en hotel
Merlin la compra per 142 milions d'euros per destinar-la a oficines de diversos operadors
Colau va mirar de frenar el projecte i feia més d'11 mesos que estudiava la tramitació de la llicència

/
La torre Agbar, cridada a convertir-se en un dels hotels més icònics de Barcelona, mantindrà finalment el seu actual ús d’edifici d’oficines, encara que compartit entre diverses empreses. El llarg pols que han mantingut els promotors del projecte amb l’alcaldessa Ada Colau, que inicialment va mirar de frenar el projecte i que des de fa més d’11 mesos manté en «tramitació» la llicència, s’ha saldat amb l’aparent rendició dels primers. La immobiliària Merlin, la de més cotització espanyola, ha completat l’adquisició de l’antiga seu d’Aigües de Barcelona per un import de 142 milions d’euros.
Fonts municipals han explicat que el consistori ha rebut el «desistiment del projecte d’adequació a hotel de la torre Agbar» presentat pel promotor. Es posa fi així a una carrera d’obstacles, des que Colau va mirar d’evitar la construcció del macrohotel de la plaça de les Glòries, que havia de tenir més de 380 habitacions, a través de la moratòria de llicències hoteleres.
El seu propòsit es va veure frustrat perquè el pla –igual que una altra mitja dotzena de projectes– ja comptava amb un certificat d’aprofitament urbanístic previ. El febrer passat els seus responsables van presentar la sol·licitud per poder convertir-se en hotel, una tramitació que encara no s’havia completat però que la tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, va dir fa poques setmanes que estava en la fase final.
LEGALITAT
En tot aquest temps l’ajuntament barceloní ha estat «revisant la llicència i analitzant si s’adequava a la normativa vigent i a la legalitat», addueixen. La repercussió del projecte, insinuen, no n’ha alentit el tràmit. El procediment ha sigut com «qualsevol altre projecte».
A la complicació administrativa de reconvertir usos s’hi sumaven altres traves. Per començar, la complexitat tècnica de l’obra, ja que la seva estructura cilíndrica i els seus volums dificultaven el redisseny. No obstant, segons ha sabut aquest diari, el projecte arquitectònic estava gairebé resolt. El que no ha transcendit és el cost –multimilionari– que podria haver tingut el canvi.
Amb aquests esculls i la revalorització de les oficines a la ciutat, Merlin ha acabat comprant l’edifici a Agbar, que en continuava sent el propietari després d’un un llarg periple de compromisos amb fons d’inversió que pretenien convertir-lo en un hotel de luxe. El primer promotor del projecte, Emin Capital, que després va sumar al fons Westmont Hospitality Group, es va comprometre a pagar 150 milions d’euros, dels quals només va fer una paga i senyal de 30 vinculada a la possibilitat real de poder construir l’hotel, segons fonts d’Agbar.
En una nota conjunta, Emin Capital i Westmont Hospitality Group van informar ahir que havien decidit «posar fi al projecte de conversió», justificant la seva decisió per «les complicacions respecte a l’aplicació de la planificació, inclosa la seva errònia inclusió inicial en la moratòria d’hotels de Barcelona», i també al «llarg procés que fins ara ha donat lloc a la no llicència d’hotel» per al projecte.
INCERTESA
«No podem coninuar destinant temps, energies i recursos a un pla que, després de tant de temps, no tenim clar que pugui veure la llum», van afegir fonts de la promotora a aquest diari.
L’hotel, segons els fins ara impulsors, hauria creat 350 llocs de treball directes i 250 d’indirectes. Emin Caatr i Emin Capital, entre d’altres, projectaven fer un hotel de luxe a la torre, en un principi de la cadena Hyatt.
L’adquisició implica un preu per metre quadrat de 3.775 euros. Merlin ha anunciat que invertirà uns 15 milions en les obres de conversió de l’edifici en multiinquilí, donant-li un ús fonamentalment d’oficines. Merlin espera obtenir uns ingressos bruts anuals de l’explotació de l’edifici de 10,3 milions d’euros, amb una rendibilitat bruta estimada a plena ocupació del 6,5%.
ZONA DE NEGOCIS
Notícies relacionadesAmb aquesta adquisició, Merlin incrementa el pes relatiu de Barcelona en la seva cartera d’oficines, que passa del 17% al 19% i fa un salt molt notable en l’àrea Prime i la zona de negocis, que passa a representar el 40%.
La torre, un gratacel a la confluència de la Diagonal amb la plaça de les Glòries, és el tercer edifici més alt de Barcelona, amb 142 metres. Va ser dissenyat pels arquitectes Jean Nouvel i Fermín Vázquez i inaugurat el 2005, amb una superfície bruta de 37.614 metres quadrats, distribuïts en 34 plantes sobre rasant i un auditori amb capacitat per a més de 350 persones, a més a més de quatre plantes de pàrquing. Amb l’impuls del districte 22@ conforma un pol d’atracció per a moltes companyies innovadores que instal·len oficines a Barcelona.
- L’incendi de Paüls marca el pitjor inici d’estiu des del 2010
- Successos Mor un jove en caure des de la segona planta del centre comercial Maremagnum de Barcelona
- Animals marítims ¿Què és el peix escorpí present a les platges d’Espanya i què s’ha de fer si et pica?
- A Bèrgam Un home mor succionat pel motor d’un avió que s’havia d’enlairar cap a Astúries des d’un aeroport de Milà
- Cas Koldo El jutge investiga contractes «manipulats» de Pardo de Vera després que l’UCO trobés a casa seva documents sobre el ‘pelotazo’ de les mascaretes
- Tragèdia a l'aeroport El relat dels viatgers de l'avió que va succionar un home a Milà, ja aterrats a Astúries: "Va venir corrent, va passar per sota i vam sentir una vibració molt forta"
- Els Oscars de les sèries Les millors sèries d’aquest any: coses que els Emmy 2025 no haurien d’oblidar
- Afecta 3.200 hectàrees L’incendi de Paüls ja té estabilitzat el 90% del seu perímetre
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- COMPAREIXENÇA PEDRO SÁNCHEZ Les 15 mesures del pla estatal de lluita contra la corrupció anunciat per Pedro Sánchez