CONSUM

Tornen les rebaixes d'hivern

La pèrdua d'una data d'inici dels descomptes de temporada preocupa els comerciants

Els experts avisen que més descomptes tot l'any impliquen menys guanys per a les botigues i, per tant, menys salari

Moment de l’obertura d’uns grans magatzems de la plaça de Catalunya de Barcelona i ambient de rebaixes al Portal de l’Àngel. / FOTO: JULIO CARBÓ / VÍDEO ACN / JÚLIA PÉREZ

3
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

Dia 7 de gener, data històrica en què comencen les rebaixes d'hivern. No obstant, els consumidors que hagin passejat aquests dies pels carrers comercials ja han vist que molts petits comerços i establiments de grans cadenes fa dies que tenen penjats els cartells de descomptes. El motiu: no només la llei ho permet, sinó que la crisi i les necessitats de vendre de les botigues han motivat l'aparició durant tot l'any de diverses campanyes de descomptes i han desvirtuat les rebaixes clàssiques, que a més s'han quedat sense un dia d'inici oficial per despistar encara més el consumidor.

Mango, H&M, Springfield, Cortefiel United Colors of Benetton, entre altres, van començar les rebaixes dilluns passat, 2 de gener. Algunes petites botigues també els van seguir. No obstant, gegants de la distribució com Inditex (Zara, Bershka, Pull&Bear, Massimo Dutti), El Corte Inglés i Desigual han esperat fins al 7 de gener per començar el període de descomptes més clàssic.

DATA D'INICI DE LES REBAIXES

"Tant per als consumidors com per a les botigues és important que hi hagi una data d'inici oficial. Els consumidors perquè saben quan podran trobar productes de temporada més barats, i les botigues perquè és un reclam molt important per atraure clients. Però sembla inevitable que les rebaixes s'acabin diluint", explica Albert Vinyals, professor de psicologia del consumidor d'Escodi, l'escola universitària del comerç.

Si hi ha rebaixes ‘abans de temps’ és perquè la llei ho permet. El Govern del PP va liberalitzar el 2012 els horaris comercials i va redefinir les rebaixes permetent als comerços iniciar-les en qualsevol moment de l'any. La llei catalana va insistir en les dues dates per començar-les, però l'Executiu de Mariano Rajoy va recórrer la normativa catalana al Constitucional. Finalment, la Generalitat ha decidit no insistir en aquesta qüestió i la nova llei de comerç catalana deixarà llibertat als comerciants (com ja passa ara mentre la norma està suspesa) per començar les rebaixes quan vulguin.

Fins al 2015 només algunes botigues van avançar els descomptes. L'any passat ja van ser moltes més (una enquesta d'Escodi afirma que el 54% de les botigues van començar les rebaixes d'hivern l'any passat abans del dia de Reis). Però aquest any encara s'han vist més cartells de rebaixes aquesta setmana. “Els hàbits de compra estan canviant. El model tradicional de dues grans temporades més dos períodes de descomptes ja no serveix. El consumidor sap que en qualsevol moment de l'any, ‘on line’ o ‘off line’, hi ha descomptes, promocions especials...”, explica el professor d'Esade Josep-Francesc Valls.

LA CRISI

L'aparició de més períodes de descompte com a factor promocional va ser una de les conseqüències de la crisi. Davant la caiguda de les vendes, els comerços han vist que no només el factor preu era més important que mai, sinó que els descomptes puntuals eren una manera d'atraure el consumidor. No obstant, aquestes campanyes, que eren puntuals, s'han estès ara durant tot l'any. I encara que per al consumidor pot semblar positiu, per al venedor no té per què ser-ho.

Notícies relacionades

“S'haurà de buscar la manera d'intentar respectar els períodes de rebaixes perquè és molt important per a nosaltres. Fins i tot Inditex i El Corte Inglés opinen així, que és millor començar el 7”, assenyala el secretari general de l'Agrupament de Botiguers i Comerciants de Catalunya (ABC), Emiliano Morato. La qüestió preocupa, perquè si per al consumidor les rebaixes és el moment de comprar barat, per al comerciant és quan farà bona part de la facturació anual (fins al 40% de les vendes). “El consumidor vol comprar barat, sí. Però s'ha de ser conscients que algú de la cadena ho patirà en forma de menys guanys: o la botiga, o el que ho produeix, o el treballador”, completa Vinyals.

De moment, toca centrar-se en la campanya que comença ‘oficiosament’ aquest dissabte. Els descomptes seran d'un 50% de mitjana, i el comerç és optimista: "Augmentaran les vendes perquè hi ha més consum. Però no es guanyarà més per l'ajust de preus", avisa Morato.