25 d’oct 2020

Anar al contingut

CONSUM

El Black Friday es converteix en les noves rebaixes

El 'divendres negre' confirma el seu èxit amb el comerç bolcat i milers de consumidors als carrers

Amazon ha superat el seu rècord de vendes en un dia a Espanya a les 18.03 hores

Josep M. Berengueras

El Black Friday es converteix en les noves rebaixes

FERRAN NADEU

Pocs dies a l’any es veuen els carrers comercials de Barcelona tan plens. Primers dies de rebaixes –tant d’estiu com d’hivern–, els dies previs a Nadal i Reis... I, des d’aquest any, el divendres del Black Friday. La ciutat va ser ahir un formiguer des de primera hora del matí gràcies a l’aposta massiva del comerç per aquesta nova jornada de compres, amb una afluència que va recordar, segons algunes botigues, la del començament de les rebaixes. Però més que gent, els comerços van destacar per una altra imatge, encara més important que el dels carrers plens: les moltes bosses que portaven els transeünts.

Grans, mitjans i petits comerços han secundat aquest any una jornada que fa cinc anys no existia i que fa només un parell d’exercicis era residual. No obstant, el Black Friday, importat dels Estats Units per Amazon, s’ha establert amb tanta força que ja és el dia de més vendes de l’any per a molts comerços. I aquest any no serà menys: la gran presència de consumidors i bosses al carrer ho confirmen, com les dades que van avançar algune botigues. Per exemple, Òptica Universtaria havia venut fins al migdia el 60% més que al Black Friday de l’any passat, amb una previsió d’acabar amb el 50% d’augment de vendes. També a El Corte Inglés van registrar un «creixement» tant de l’afluència com de les vendes respecte al mateix dia del 2015, van apuntar fonts de l’empresa.

El matí va ser atrafegat en artèries comercials com ara el Portal de l’Àngel o en centres comercials com a Diagonal Mar, i a mesura que el dia va anar avançant el volum de vianants es va incrementar notablement. A l’hora de dinar, era difícil trobar llocs on no hi hagués cua. Bon símptoma per a una tarda que va ser de ple absolut, de ganes de passejar i d’aprofitar les ofertes per part dels consumidors.

«És un bon dia per fer compres perquè gairebé totes les botigues ofereixen alguns descomptes i estem en una època tonta. Falta una mica per Nadal, i les rebaixes queden molt lluny. Així que és millor aprofitar els descomptes en la roba de temporada que encara et pots posar», raonava la jove Iris Rodríguez a la sortida d’un local Zara. A dins, la cua per pagar era de les que espanten.

Si per al comerç físic va ser un bon dia, gairebé millor va ser per a les botigues on line. Com que la por a comprar a internet ja passat, les webs d’algunes botigues d’Inditex es van col·lapsar dijous a la nit, quan van començar a oferir descomptes. Amazon superava a les 18.03 hores el seu rècord de vendes a Espanya (més de 570.000 comandes en un dia), amb uns llums led Philips, un portàtil Lenovo i el joc Call of Duty com els productes més venuts. Mentrestant, comerços especialitzats com ara Perfum’s Club esperaven doblar la facturació de la mateixa jornada de l’any passat. «Si ho comparem amb un dia normal de l’any, durant el Black Friday les vendes de Perfum’s Club augmenten el 600% i el tiquet de compra el 30%», van afirmar fonts de la companyia.

El Black Friday dispara el tret de sortida de Nadal –aquest any ha coincidit amb l’encesa dels llums a Barcelona–, i alguns establiments aprofitaran també avui dissabte (fins i tot dilluns, en els casos de comerços en línia) per allargar els descomptes i atraure el màxim nombre de consumidors possible. Aquest any, no obstant, no es podran llançar ofertes diumenge ja que no és un dels festius d’obertura assenyalats per la Generalitat, cosa que el sector ja ha reclamat que es tingui en compte en el moment de fer el calendari comercial de l’any que ve.