SEGURETAT SOCIAL
La despesa de les pensions contributives creix fins als 8.551 milions d'euros
La pensió mitjana puja a raó d'un euro al mes i al setembre ha arribat als 906,37 euros
La nòmina de les pensions contributives ha suposat al setembre 8.551 milions d'euros, uns 17 milions més que a l'agost, un creixement al voltant del 3% respecte a fa un any, que, d'altra banda, ja és habitual gairebé tots els mesos.
La pensió mitjana del sistema, que inclou tant les contributives com les no contributives, és de 906,37 euros, 1,07 euros més que a l'agost. La pensió mitjana de jubilació ha sigut aquest mes de 1.046,28 euros. Els nous jubilats han cobrat de mitjana 1.336,38 euros al setembre.
A començaments d'aquest mes la Seguretat Social va pagar pensions de tota mena a 8.574.146 persones, segons dades del Ministeri d'Ocupació conegudes avui. Des del desembre del 2011, data de l'arribada de Mariano Rajoy al Govern i que el ministeri pren com a referència, el nombre de beneficiaris ha crescut el 6,36%.
Al mateix temps ha crescut la nòmina mensual malgrat les retallades derivades de les dues reformes -del PSOE i del PP-, ja que no solament s'han jubilat més persones, sinó que aquestes tenen carreres de cotització més llargues, amb sous més elevats que en el lustre anterior a la crisi.
LA DESPESA
En els primers anys de la crisi, entre el 2008 i el 2014, la despesa en pensions va créixer en termes de producte interior brut (PIB) i va passar de gairebé el 8% al 10,8% de mitjans del 2014. Però des d'aleshores, malgrat la recuperació, el creixement de l'economia i l'augment del nombre de jubilats, la despesa anual ha anat descendint una dècima cada any. A mitjans d'aquest any se situava en el 10,6% del PIB.
Tot i el que alguns afirmen, Espanya no és dels països de la Unió Europea que gasta més en pensions, i tampoc es preveu un augment els pròxims anys. En canvi, segons les previsions de la Comissió Europea (CE), la despesa en pensions espanyoles caurà de l'11,8% del PIB a l'11% fins al 2060. A Alemanya, però, creixerà un 2,7% del PIB, i a Bèlgica, el 3,3% del PIB, segons fonts de la Seguretat Social.
DONES MÉS LONGEVES
Dos terços de les pensions que s'han pagat aquest mes són de jubilació (5.751.702 persones) i la majoria han anat a parar a homes, encara que són les dones les que reben la majoria (el 51%) del total de rendes que abona la Seguretat Social (inclou les de viudetat).
Notícies relacionadesLa novetat d'aquest any en el sistema de pensions, el complement per a les dones que hagin tingut dos o més fills, encara no ha sigut comptabilitzada pel ministeri que dirigeix Fátima Báñez pel que fa a la despesa addicional que ha suposat. De moment, es coneix el nombre de beneficiàries fins al setembre, que són 100.126 dones.
L'esperança de vida dels homes és de 80,08 anys, mentre que per a les dones és de 85,58 anys.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos