«Nosaltres aportem valor afegit al client»

Sergio Álvarez Leiva, a les oficines de la seva empresa situades en plena Gran Vía madrilenya

Sergio Álvarez Leiva, a les oficines de la seva empresa situades en plena Gran Vía madrilenya / JOSÉ LUIS ROCA

3
Es llegeix en minuts
MERCEDES JANSA / MADRID

Sergio Álvarez Leiva (Madrid, 1985) fundador juntament amb Javier de la Torre, de CartoDB, ha merescut el reconeixement de la Fundació Princesa de Girona amb la seva idea de cartografiar els milions de dades que creem diàriament, per potenciar els negocis. Amb més de 1.500 clients (des de Google fins als grans bancs i els mitjans de comunicació) en 70 països és la millor mostra que Espanya pot presumir d'alguna cosa més que futbol i gastronomia.

-¿A què es dedica CartoDB?

-Creem tecnologia. És una plataforma amb la qual ajudem els nostres clients a detectar i predir fets clau darrere de les seves dades geoespacials. Tot passa en algun lloc i el 80% de les dades d'internet tenen una referència geoespacial i ajudem la gent a entendre aquestes dades. Sabem quin producte ven més i on però al posar-lo en un context geoespacial sabem també per què i en quin moment.

-Posem que sóc una empresa que vull vendre més rellotges. ¿Com em podeu ajudar?

-Podem segmentar els teus clients i, a partir de saber on viuen, podem saber com són, com es comporten. A partir d'aquí ajudar-te a calcular el teu mercat potencial i dir-te on hi ha més gent així o ajudar-te a optimitzar els teus preus. Per exemple, detectes que els clients ja no poden pagar-lo; llavors pots abaixar el preu, millorar el producte final o el negoci. A vegades la solució no passa perquè venguis més rellotges sinó perquè et costi menys transportar-los.

-¿Per què cartografia i dades?

-El meu soci i jo volíem fer accessible una tecnologia, tota la que té a veure amb els mapes, que no ho era tant. És complicat i car perquè el software és antic però vam veure que hi havia una eina molt potent en els mapes que estava sent infrautilitzada. El nostre software és self service; tu mateix entres a la web, et registres i el pots utilitzar. Nosaltres aportem valor afegit al client. Hem d'acostumar-nos que el coneixement sigui molt més obert i que ho compartim tot.

-¿Qui són els seus clients?

-Governs, telecos, bancs, on ara estem molt centrats, companyies d'internet com Twitter o Google, l'Ajuntament de Nova York, la NASA o agències de l'ONU.

-¿Per a aquesta activitat és millor la imaginació o la curiositat?

-Has de ser curiós, t'ha d'agradar preguntar i escoltar. Crec que imaginació i creativitat són coses diferents. Necessitem uns mitjans divertits per experimentar i provar.

-¿Els clients institucionals s'han convençut que la tecnologia és necessària? 

-Crec que ho han notat. Nosaltres a part d'intentar fer-los clients, intentem crear un mercat i liderar-lo perquè ells potser no l'han identificat. És determinant per ser millor que els altres; és una eina d'anàlisi i valoració.

-¿Hi ha diferències entre els EUA i Europa en aquest negoci?

-Als Estats Units l'ecosistema és més madur, hi ha confiança en les start ups i és més fàcil arribar a clients més grans; són més accessibles. A Espanya es prefereix una cosa més tradicional i arriscar menys. No veuen el valor de tenir una cosa innovadora.

-¿Quants treballadors hi ha i quina proporció d'homes i dones?

-Som 100. Abans hi havia menys dones, ara n'hi comença a haver més. En el món de les tecnologies és molt fàcil que hi hagi molts homes. Però hi ha un impacte molt positiu en l'equip per tenir dones. Quan comences a créixer com a empresa necessites gent de totes les disciplines, i en aquestes hi ha més percentatge de dones.

Notícies relacionades

-¿I els contractes?

-Fixos tots. Aquí volíem crear l'empresa on ens agradaria treballar a nosaltres quan fóssim grans. I ningú voldria treballar en una empresa que fa contractes precaris. Hi ha molta pressió però crec que ens ho passem bé perquè aprenem molt. Sempre estem portant-nos al límit i per això és molt bo trobar la manera en què la gent pugui créixer tant personalment com professionalment.