03 juny 2020

Anar al contingut

L'ELECTRÒNICA DE L'ANY

La realitat virtual i la internet de les coses, tecnologies clau del 2016

El llançament de les ulleres Oculus i les Playstation VR impulsaran les experiències immersives

La connexió de tots els objectes permetrà el control a distància dels dispositius de la llar

Josep M. Berengueras

La realitat virtual i la internet de les coses, tecnologies clau del 2016

En qüestió de tecnologia el temps passa molt, molt de pressa. El 2015 ha estat marcat pel llançament de l'iPhone 6s i l'Apple Watch, l'arrencada dels drons de consum i la sorpresa d'última hora dels 'hoverboard' (per definició, aeroplanxes, però que a la pràctica porten rodes i usen tecnologia similar a la dels Segway), tot i que alguns s'encenien per un problema de fabricació. Però ha començat un nou any, i des del sector tecnològic es preveu que aquest exercici el protagonitzin la realitat virtual, sobretot per l'estrena de les ulleres Oculus, i el desenvolupament de la internet de les coses a una escala més gran.

Durant el 2016 continuaran apareixent nous mòbils tauletes més potents, càmeres de fotos evolucionades, televisors amb més prestacions... Però la tecnologia de consum seguirà sorprenent sobretot en el camp de la tecnologia portable, on les vendes es multipliquen: segons la consultora IDC, només el tercer trimestre es van vendre al món 21 milions de 'wearables', el doble que un any abans. “El tipus més comú de 'wearable' avui és bastant bàsic, com polseres per a esport, però els pròxims anys esperem una proliferació de formats i tipus de dispositius. Roba més intel·ligent, ulleres i fins i tot 'hearables' (dispositius per a l'orella) estan en les seves primeres fases d'adopció massiva”, prediu Jitesh Ubrani, analista d'IDC.

Sobre rellotges intel·ligents, la firma calcula que el 2015 s'hagin venut uns 21,3 milions a tot el món, que el 2016 siguin 34,4 milions i que el 2019 arribin als 88,3 milions.

ULLERES

Però probablement la tecnologia que farà parlar més aquest any serà la realitat virtual. La vella aspiració de la indústria de crear aparells totalment immersius farà un gran salt qualitatiu gràcies al llançament -previst per a aquest any- de les ulleres de realitat virtual Oculus (companyia comprada per Facebook per 1.900 milions d'euros), les de SonyPlayStation VR i les de HTC (Vive). A la pràctica, aquests dispositius mostren a l'usuari una gran pantalla davant els seus ulls, i els converteixen en els protagonistes, ja que l'acció canvia segons els moviments gestos de l'usuari (gràcies als sensors de les ulleres).

“La realitat virtual ja està canviant indústries com la dels videojocs o la cinematogràfica, entre altres. Com tota evolució, aquest fenomen està comportant un canvi de paradigma i un canvi en la forma de consumir informació i de generar-la”, explica el director general de la Mobile World Capital Barcelona, Aleix Valls. “El món dels videojocs és un dels que més està abraçant aquesta tecnologia”, exposa per la seva part Simón Lee, fundador de la incubadora d'empreses de videojocs Gamebcn i cofundador d'Incubio. “La pedra angular del seu triomf serà que els desenvolupadors siguin capaços de desenvolupar productes adequats per a aquests dispositius, que explotin les seves capacitats, perquè els usuaris puguin acceptar massivament i disfrutar d'aquesta tecnologia”, afegeix Lee.

Però la realitat virtual no només afecta el camp dels videojocs, sinó molts altres àmbits, com el cine -ja hi ha produccions específiques per a les Oculus, on l'usuari es pot sentir dins d'una escena d'una pel·lícula- o el turisme -visitar escenaris llunyans sense sortir de casa-. “A més del seu impacte en el camp de l'oci i l'entreteniment, a curt termini també veurem com la realitat virtual transforma el sector de l'educació”, prediu Valls. Falta veure l'acollida del públic a aquests dispositius que costaran més de 350 euros.

TOT CONNECTAT

Una altra de les tendències tecnològiques cridades a canviar l'any és la internet de les coses -interconnexió d'objectes-, que encara que ja és present des de fa uns anys en la societat, s'espera la seva arrencada definitiva aquest any. “La vivenda digital ja és una realitat. L'evolució tecnològica ha permès que la domòtica i la internet de les coses arribin a casa d'un ciutadà corrent”, explica Valls. Control de temperatura de la vivenda a distància, obertura del pany amb el mòbil, neveres que et diuen què et falta per comprar… “El 2016 serà un any molt important per a la implantació de noves propostes en aquesta direcció i el repte és capacitar el ciutadà per gestionar aquestes noves eines i solucions per a la llar de manera eficient, senzilla i segura”, completa Valls.

També hi haurà, prediuen els experts, grans avanços en automoció, amb el cotxe connectat fent passos cap a la conducció autònoma; mentre que el pagament amb el mòbil i les transaccions financeres entre usuaris s'estendran encara a més països (Apple Pay arribarà a Espanya). El vídeo ‘on line’ (en 'streaming') seguirà amb la seva evolució i, sobretot, el 'big data' impregnarà encara més indústries en un món en què tot, qualsevol objecte, s'està tornant intel·ligent.

Avenços en la indústria energètica

En la indústria energètica també s'esperen importants avenços tecnològics aquest any, explica Valls. “El 2016 ha de ser clau per generar propostes que aportin valor i alternatives al consum energètic actual que s'instaurin definitivament en la nostra societat”, explica el director general de la MWCB.

"La democratització de la producció energètica gràcies a les energies renovables i a la capacitat de l'individu de convertir-se en productor, consumidor i gestor de la seva energia marcarà el canvi de model en el sector. Veurem nous exemples en línia de les bateries per a la llar de Testa, les Powerwall, que són un clar exemple de la imminent transformació de les infraestructures energètiques mundials cap a un model sostenible, autogestionable i global", afegeix Valls.