TRET DE SORTIDA DEL NADAL

Bogeria pel Black Friday

La jornada de descomptes, que se celebra demà, es converteix en unes minirebaixes

Milers de grans i petites botigues, 'on line' i físiques, se sumen a la iniciativa

4
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

fa quatre anys, pràcticament ningú a Espanya sabia què era el Black Friday. Aquest any, no obstant, s'espera que aquesta festa del consum importada dels Estats Units, que se celebrarà demà, divendres, pugi al podi dels dies de més vendes de l'any gràcies a l'aposta de milers de comerços, tant físics com on line, que oferiran descomptes limitats en el temps per donar la benvinguda a la campanya de Nadal. El Black Friday, avisen els experts, s'ha convertit en les noves rebaixes.

Potser pocs saben a Espanya d'on ve el Black Friday o quan se celebra -l'endemà del dia d'Acció de Gràcies, que és el quart dijous del mes de novembre-, però poc importa. El que és realment destacable -per a consumidors i botigues- és que aquest any tota mena de comerços, grans, mitjans i petits, on line i off line (físics), es llançaran a oferir nombrosos descomptes, i que els consumidors podran adquirir productes (per al Nadal o no) a un preu inferior. «Si fins ara oferíem descomptes durant el desembre per intentar captar el consumidor, ¿per què no fer-ho el Black Friday?», apunten des d'una gran cadena.

Amazon.es ha sigut el gran impulsor d'aquesta festivitat a Espanya. Fa tres anys va decidir implantar a la seva pàgina web les ofertes especials per a aquest divendres negre, i l'experiència va ser un èxit. L'any següent, se li van sumar molts altres actors, i aquest any la participació és massiva: des de grans magatzems com El Corte Inglés, que oferirà descomptes de fins al 60% en articles de tots els seus departaments, fins a experts en electrònica com Media Markt, Fnac i Worten, passant per roba i sabates (Adidas, La Redoute, Clarks, Oysho i probablement altres marques d'Inditex com Zara...), cotxes (Seat, Skoda i molts concessionaris), mobles (Ikea), joguines (Toys 'R' Us), ulleres (Visionlab, Alain Afflelou), oci (Casa del Llibre), esports (Decathlon, Sport Zone), mòbils i tarifes (The Phone House, Orange, Vodafone), bitllets d'avió (Vueling, Latam Group, Iberia Express)...

MASSIU / «Fa tres anys ningú sabia què era el Black Friday. Les botigues eren buides aquell dia. L'any passat, ja hi va haver bastant de moviment, i les botigues es van mig omplir. Aquest any es preveu massiu, on line i segur que també a les botigues», explica el professor de direcció comercial del IESE, Xavier Oliver. ¿El motiu que aquest any es converteixi en una cosa massiva? «Hi ha un augment de la pressió publicitària en aquesta campanya molt important. Hi ha més comerços que s'hi han sumat, fan més anuncis i la gent en parla més. Interessa una data que marqui l'inici del Nadal», remarca.

No obstant, hi ha altres motius que faran d'aquest dia una jornada molt especial. «Part de l'èxit respon a aquesta visió de la societat que tot s'ha de comprar més barat. La societat s'ha acostumat als descomptes, i qui realment triomfa és qui aconsegueix una ganga, un xollo. Aquest és el verdader triomfador», afegeix Oliver.

TOT EL CAP DE SETMANA / I per caçar els xollos hi haurà diverses oportunitats, ja que cada comerç afrontarà la jornada de diferents maneres. Per exemple, en botigues on line, hi haurà algunes pàgines web que començaran les ofertes a les 22.00 hores, d'altres a mitjanit, i en alguns casos ja van començar ahir. En el cas de les botigues físiques passa una cosa similar: n'hi ha que han optat perquè els descomptes es facin només el divendres, però en la majoria de casos s'allargaran fins diumenge o dilluns (també aplicable a algunes webs).

Més enllà dels grans comerços, també s'han sumat al Black Friday les petites botigues, com explica el secretari general de la Confederació de Comerç de Catalunya (CCC), Miquel Àngel Fraile. «L'any passat va ser més tímid, però aquest any se sumaran milers de petits comerços a oferir descomptes», avança Fraile, que destaca que és una «molt bona oportunitat» per donar la benvinguda a l'etapa de compres nadalenques. «S'ha convertit en unes minirebaixes», assenyala el dirigent de la patronal. Els petits i mitjans comerciants s'han unit aquest any en la campanya Black Friday Barcelona (www.blackfridaybarcelona.com), a la qual ja s'han sumat 2.200 botigues que faran descomptes als locals i també a la pàgina web.

El Black Friday coincidirà, a més, amb l'encesa dels llums de Nadal a Barcelona i amb el diumenge de comerços oberts en algunes ciutats com Barcelona.

MOTIUS

El Black Friday és una jornada de descomptes massius, impulsada per les tiendas, que dirigeixen les seves estratègies de màrqueting per comercialitzar una gran quantitat de productes amb descomptes en poc temps. A més, serveix de tret de sortida de la campanya de Nadal, és a dir, per recordar a la gent que ha de consumir.

JOVES

Notícies relacionades

Segons Gemma Segura (UOC), es tracta d'una campanya que funciona especialment bé per al consumidor millennial: joves d'entre 16 i 34 anys, informats, de nivell socioeconòmic alt i molt digitalitzats.

COMPRA MULTICANAL

«Seran sobretot els millennial quienes més utilitzaran la campanya per aprofitar els descomptes i aconseguir lo que les interessa, que prèviament han consultat la web i les xarxes socials», diu Segura. De fet, segons aquesta, la tendència de «consulta on line, compra en tienda», s'intensificarà.