OPERACIÓ CORPORATIVA AL SECTOR ALIMENTARI

El grup Bimbo pacta la compra de Panrico amb el fons Oaktree

La integració donarà origen al primer productor a Espanya de pa de motllo

Instal·lacions de Panrico a la planta de Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental).

Instal·lacions de Panrico a la planta de Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental). / MIQUEL MONFORT

3
Es llegeix en minuts
M J. B. / BARCELONA

El grup mexicà Bimbo ha firmat un preacord amb el fons de capital risc nord-americà Oaktree per comprar-li el 100% de Panrico. Amb aquesta operació Bimbo es convertirà en el líder a Espanya del negoci del pa de motllo i la brioixeria. La companyia resultant facturarà prop de 700 milions d'euros i operarà amb marques líders com Bollycao, Silueta, Martínez, Bimbo, Donuts i Ortiz. L'operació, però, tan sols es troba en la fase inicial. Encara poden passar al voltant de quatre o sis mesos fins que es tanqui, ja que Bimbo primer ha de revisar l'operativa i els estats financers de Panrico i rebre les corresponents autoritzacions de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), entre altres condicionants.

El diari Expansión va publicar ahir que Bimbo adquireix Panrico lliure de deute després de la reestructuració portada a terme per Oaktree, que també ha assumit en els últims anys el desgast generat per l'expedient de regulació d'ocupació (ERO) que va portar a terme el 2013. En virtut del pacte, Bimbo es quedarà amb els 2.000 treballadors de Panrico, comprarà les seves marques i es quedarà nou fàbriques a Espanya i Portugal.

Malgrat perdre 5,5 milions el 2014, Panrico ha aconseguit reduir substancialment els seus números vermells, ja que el 2013 va perdre 80 milions. Per a aquest any, la previsió de la companyia és tornar als beneficis i aconseguir un resultat brut d'explotació o ebitda de 20 milions. Per facilitar que l'operació sigui aprovada per la CNMC, s'ha pactat excloure de la transacció el negoci de venda de pa de motllo amb la marca Panrico tant a Espanya com a Portugal. Les fonts consultades destaquen la solidesa del grup industrial Bimbo i la seva aposta pel llarg termini, i ressalten que l'acord serà «bo per a tothom».

ELEVADA QUOTA DE MERCAT / Bimbo controla ara una quota de mercat en valor del 40,8% en pa i, amb Panrico, elevaria aquesta xifra al 49,3%, mentre que en brioixeria, el nou grup passarà a controlar una quota de mercat en valor del 20%, en competència amb altres fabricants espanyols com Dulcesol i Adam Foods, una de les dues empreses fruit de l'escissió de Nutrexpa. Bimbo acaba d'invertir 50 milions d'euros a construir a Azuqueca de Henares (Guadalajara) la panificadora més gran d'Europa.

La Federació d'Indústria i Treballadors Agraris (Fitag) de la UGT va considerar ahir que el pla de compra de Panrico per part de Bimbo pot ser una oportunitat de creixement per a les dues empreses i per als seus negocis. El sindicat va valorar l'operació, de la qual ha sigut informat directament per Bimbo, segons va precisar en un comunicat. Tot i que encara queden «importants aspectes per concloure per donar per tancat l'acord», la UGT confia a poder aportar la seva opinió, les seves propostes i alternatives, i observaran «sempre atents el desenvolupament dels esdeveniments per vetllar pels drets i els interessos dels treballadors de les dues companyies», va plantejar el sindicat.

Notícies relacionades

REESTRUCTURACIÓ / El fons d'inversió nord-americà Oaktree va passar a posseir el 2013 el 100% de Panrico, del qual controlava fins llavors un 86%, i va emprendre un profund procés de reestructuració que va desembocar en una vaga general de vuit mesos, la més llarga d'Espanya, a la seva planta de Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental), que va finalitzar el desembre de 2014. Panrico, propietària de marques com Donuts, La Bella Easo o Bollycao, va patir el 2014 unes pèrdues de 5,5 milions d'euros.

Bimbo Espanya, per la seva part, té gairebé 80.000 punts de venda; la seva matriu mexicana va aconseguir el 2014 un benefici net de 3.513 milions de pesos (uns 235,6 milions de dòlars), un 18% menys que un any abans.

Temes:

Empreses