AEROLÍNIES

Els cinc grans de l'aviació europea s'uneixen per primera vegada per defensar els seus interessos a Brussel·les

Air France-KLM, IAG (Iberia, British Airways i Vueling), Lufthansa, EasyJet i Ryanair reclamen reduir les taxes i ajudes estatals

1
Es llegeix en minuts
SONIA GUTIÉRREZ / BARCELONA

Per primera vegada, les grans aerolínies europees han decidit unir-se una sola veu davant la Comissió Europea. Per primera vegada, els màxims responsables d'Air France-KLM, IAG (grup del qual formen part Iberia, British Airways i Vueling), Lufthansa, Easyjet i Ryanair s'han reunit aquest dimecres a Brussel·les per defensar els seus interessos, que en síntesi es resumeixen en mesures que permetin reduir els costos, com la rebaixa o supressió de les taxes i els impostos.

Les cinc companyies enviaran un escrit amb les seves propostes a la comissària de Transports de la UE, Violeta Bulc, segons han anunciat en un comunicat conjunt. D'aquesta manera, respondran a la consulta formulada per la mateixa Bulc sobre una nova estratègia d'aviació a Europa. És un primer pas per a la creació d'un lobby, ja que les aerolínies afirmen que la representació de la indústria a Brussel·les "no és tan efectiva com podria ser" i exploraran "formes alternatives de presentació en el futur".

LA MEITAT DEL MERCAT

La posició comuna d'Air France-KLM, IAG, Lufthansa, Easyjet i Ryanair haurà de ser tinguda molt en compte per Brussel·les, ja que entre totes cinc sumen la meitat del mercat europeu de l'aviació. El 2014, uns 420 milions de passatgers van volar amb aquestes aerolínies.

Notícies relacionades

Entre les propostes presentades avui, les empreses reclamen una "estructura simple de regulació eficient", la reducció dels costos en els aeroports de a UE --on demanen una regulació "eficaç" dels monopolis-- mitjançant la reforma de la directiva de taxes aeroportuàries, així com l'eliminació de les taxes als passatgers i dels impostos ambientals "poc raonables". Les companyies es reafirmen així mateix en la seva oposició a les ajudes estatals a aerolínies i aeroports, i recolzen "la liberalització de tota la cadena de valor de la indústria".

També fan una menció explícita a les vagues dels controladors aeris, exigint que aquestes no interrompin la planificació dels vols a Europa, i proposen reajustar l'estratègia de Cel Únic Europeu perquè se centri més en l'ús de noves tecnologies que permetin estalvis per eficiència.