ZONA EMPRESARIAL D'ÈXIT

El Silicon Valley català

El 22@ de Barcelona compta amb 8.223 companyies i 93.000 treballadors, que representa un augment del 10% respecte del 2012 Les firmes del districte facturen 10.300 milions

’Start-ups’ 8 L’acceleradora Seedrocket, a Barcelona Activa.

’Start-ups’ 8 L’acceleradora Seedrocket, a Barcelona Activa. / RICARD CUGAT

2
Es llegeix en minuts
JOSEP M. BERENGUERAS / BARCELONA

Les comparacions són odioses, però vistos els números, molts empresaris del sector tecnològic qualifiquen el 22@ de Barcelona com el Silicon Valley català. En aquesta zona no hi ha encara empreses de les dimensions de Google o Facebook, però sí una barreja de multinacionals i start-ups que ha generat treball fins i tot en temps de crisi: segons un informe, des del 2012, s'han creat un 10% més de llocs de treball en aquesta zona, fins a arribar als 93.000.

L'Associació 22@Network bcn, presidida per Ramon Salabert, va donar a conèixer ahir el cens empresarial del districte, on es destaca que, des de l'últim cop que es van elaborar estadístiques (2012), s'han creat al districte 1.937 noves empreses, fins a un total de 8.223 companyies (el 12% més). L'any 2000, el nombre de firmes instal·lades era de 3.437, i per això en aquests 15 anys han augmentat un 139%. El 77% de les empreses, a més, té la seu en aquest districte.

Aquestes més de 8.000 empreses no solament han creat també llocs de treball, sinó que han crescut en facturació: 10.300 milions d'euros en vendes, el 13% més que el 2012. Pel que fa a les seves dimensions, s'observa que el 84% de les empreses té entre un i nou treballadors, cosa que implica el 14% del total de treballadors del districte. Mentre que un 2,5% té més de 200 empleats, i ocupa el 58% dels treballadors de la zona.

«La marca 22@ aporta valor internacional a les empreses que s'hi instal·len», va explicar a aquest diari el director de l'Oficina de Creixement Econòmic de l'Ajuntament de Barcelona, Josep Miquel Piqué. «Aquesta crisi ens ha portat innovació i internacionalització, i el millor exemple és el 22@, on cada cop hi ha més empreses que creen productes innovadors i que els venen a tot el món», completa. Segons l'estudi, el 27% de les empreses es dediquen a l'exportació, i, de mitjana, el 38% de les seves vendes correspon als mercats exteriors (la Unió Europea és el seu principal client).

Notícies relacionades

Per sectors, dominen les firmes «de tecnologies de la informació i media (continguts)», seguides de companyies del sector de l'energia i el disseny. Les dones representen el 35,5% dels treballadors, mentre que l'11% del total d'empleats són estrangers.

Per Piqué, una altra dada a destacar és que les firmes presents han millorat de manera important les seves perspectives de negoci: el 61% de les firmes creuen que l'any que ve tindran més vendes, pel 37% d'aquest any i sols el 12% del 2012. «El clima de perspectives ens indica que hi ha una clara vocació de creixement gràcies a la mescla que tenim de grans firmes i start-ups», conclou Piqué.