28 maig 2020

Anar al contingut

MOVIMENTS AL SECTOR DE LA DISTRIBUCIÓ

Grupo Dia compra 160 botigues a Eroski per 146 milions d'euros

El nou propietari subrogarà els contractes dels treballadors

En l'operació s'inclouen els 50 súpers que Caprabo té a Madrid

JOSEP M. BERENGUERAS / BARCELONA

Moviments en el sector de la distribució espanyola. Grupo Dia va anunciar ahir la compra de 160 establiments que fins ara eren propietat d'Eroski a la zona centre i sud d'Espanya, una operació valorada en 146 milions d'euros que pagarà en efectiu. Entre els comerços que Eroski ven a Dia es troben els 50 supermercats Caprabo que l'ensenya catalana tenia a la comunitat de Madrid.

De les 160 botigues adquirides, la majoria estan situades a la comunitat de Madrid (108), tenen una superfície mitjana pròxima als 800 metres quadrats i actualment operen, a més de sota l'ensenya Caprabo, amb les marques Eroski i Eroski City. A més d'a Madrid, dels establiments adquirits també n'hi ha a Andalusia (24), Castella i Lleó (20), Extremadura (6) i Castella-la Manxa (2). D'aquesta xarxa adquirida, 152 locals són en règim de lloguer i 8 en propietat. Les vendes brutes d'aquests supermercats van pujar el 2013 a 487 milions d'euros, i l'operació està pendent de l'aprovació de les autoritats de la competència. A més a més, no tindrà efectes sobre els llocs de treball, ja que els contractes laborals dels equips seran subrogats al nou operador, el Grupo Dia.

Amb aquesta operació, Dia va indicar que «reafirma la seva posició» en el mercat ibèric i especialment a Madrid capital, on passa de ser el quart operador al segon per vendes amb una quota de mercat del 9,8%, mentre que a nivell nacional la quota es col·loca en el 9,5%.

Aquesta adquisició s'uneix a la del Grupo El Árbol, tancada aquesta mateixa setmana després que la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) va donar llum verda a l'operació, subjecta únicament a l'assumpció per part de Dia d'una sèrie de compromisos relacionats amb l'obligació de la desinversió de set establiments.

Mentrestant, la directora financera d'Eroski, Rosa Carabel, va valorar l'operació ja que «es tracta d'establiments que, majoritàriament, no arriben als estàndards de rendibilitat fixats per la cooperativa». A més a més, Carabel va assenyalar que «aquesta desinversió tindrà un impacte positiu en la rendibilitat d'Eroski a mitjà termini». Després de la venda, Caprabo concentra les seves operacions a Catalunya, on té 290 centres, i a Navarra, amb 28 establiments.

REFINANÇAMENT / L'acord entre les dues firmes es produeix després d'anys de caiguda del consum i en un moment de guerra d'ofertes que ha fet estralls en els comptes d'alguns grups (la rebaixa de preus es fa a costa del marge). En aquest clima, les firmes low cost o de preus baixos han aconseguit augmentar les vendes, amb Mercadona com a gran vencedora (sense oblidar Lidl i Dia). Mentrestant, els actors tradicionals han patit més, i en especial Eroski, que ha sofert el descens del consum i que encara digereix la compra de Caprabo (2006). De fet, la cooperativa de la Corporación Mondragón va firmar a l'agost el refinançament del seu deute de 2.605 milions fins al 2019.

Temes: Eroski